Al tientallen jaren helpt AI Google Search “onder de motorkap”. Met de aankondiging van de Search Generative Experience wordt de zoekervaring nog verder verbeterd. Hierin wordt de kracht van eerdere innovaties als BERT, LLMs en MUM meegenomen. Google geeft zelf aan nog maar het topje van de ijsberg bereikt te hebben als het gaat om wat mogelijk is met generatieve AI. Als eerste experiment van hun programma Search Labs gaan ze nu de Search Generative Experience verder uitrollen en ontwikkelen.
In deze blog nemen we je mee in wat de Search Generative Experience is, hoe het werkt en hoe Google het verantwoord probeert te ontwikkelen. Let’s dive in!
Inhoudsopgave
Wat is de Search Generative Experience?
De Search Generative Experience is een eerste stap in het transformeren van de zoekervaring met generatieve AI. Bij het gebruik van de Search Generative Experience zullen mensen merken dat hun zoekresultatenpagina vertrouwde webresultaten bevat die op een nieuwe manier georganiseerd zijn. Zo probeert Google mensen meer informatie te geven bij een enkele zoekopdracht.
Met de Search Generative Experience kunnen mensen het volgende doen
- Volledig nieuwe soorten vragen stellen waarvan je nooit dacht dat Search ze kon beantwoorden.
- Snel een overzicht krijgen van een onderwerp, met links naar relevante resultaten om ze verder te verkennen.
- Op natuurlijke wijze vervolgvragen stellen in een nieuwe conversatiemodus.
- Gemakkelijk meer bereiken, zoals het direct genereren van creatieve ideeën en concepten in Search.

Hoe werkt de Search Generative Experience?
De Search Generative Experience heeft een aantal handige functies waardoor de zoekervaring verbeterd wordt:
- AI-aangedreven snapshots
De manier waarop Google een zoekresultaat toont gaat compleet veranderen. Ze gaan een AI-aangedreven snapshot tonen om mensen snel een overzicht te geven. Hierin staat ook een behulpzame samenvatting van relevante inzichten en informatie. Deze snapshots dienen als vertrekpunt, waarmee mensen een breed scala aan inhoud en perspectieven op het web kunnen verkennen. De Search Generative Experience toont links naar bronnen die de informatie in de snapshot bevestigen. Zo kunnen mensen de informatie nog steeds zelf controleren en verder verkennen. Super belangrijk dus om goede, kwalitatieve content op je website te tonen!
- Conversatiemodus
Google toont niet meer één zoekresultaat, maar mensen kunnen doortikken om een vervolgvraag te stellen of op een van de voorgestelde volgende stappen te klikken. Dan wordt de nieuwe conversatiemodus gestart, waarmee je op natuurlijke wijze meer kan vragen aan Google over het onderwerp waar jij informatie over zoekt.
- Verticale ervaringen
De Search Generative Experience is ook super handig voor verschillende typen zoekvragen. Zoek je bijvoorbeeld een product of een lokale aanbieder, dan biedt de nieuwe zoekervaring vanuit meerdere perspectieven inzicht. Bij product zoekopdrachten genereert de Search Generative Experience een snapshot van belangrijke factoren om te overwegen, productbeschrijvingen met relevante, up-to-date beoordelingen, waarderingen, prijzen en productafbeeldingen. Deze actuele productinformatie is mogelijk omdat de Search Generative Experience gebouwd is op Google’s Shopping Graph. Dat is de meest uitgebreide dataset ter wereld van voortdurend veranderende producten, verkopers, merken, beoordelingen en voorraad.
- Advertenties
Ook al gaat Google proberen bezoekers niet verder te laten scrollen dan het AI snapshot, advertenties zullen een grote rol blijven spelen. Dat is immers hét verdienmodel van de zoekgigant. Binnen de nieuwe zoekresultaten worden advertenties gezien als aanvullende bronnen van nuttige informatie. De zoekresultatenpagina houdt gewoon de plaats voor advertenties, en de weergave hiervan zal over de tijd ook getest blijven worden.
- Creativiteit
Google geeft aan dat mensen met alle nieuwe mogelijkheden van generatieve AI op creatievere manieren kunnen zoeken. Ze helpen zoekers als het ware in hun informatiereis, door niet alleen een simpele link naar een zoekresultaat te tonen, maar ook dynamische informatie en vervolgvragen beschikbaar te stellen.
- Gebruikerservaring
Zoals altijd is ook de Search Generative Experience gebaseerd op uitgebreid gebruikersonderzoek. De AI-aangedreven snapshot bevat gemakkelijk toegankelijke bronnen en herkenbare links waarmee mensen verder kunnen verkennen, zowel op desktop als mobiel. Ook helpt Google mensen naar de conversiemodus te gaan via meldingen en gemarkeerde tekst. Kleur speelt ook een grote rol. Zo verandert de kleur van de AI-aangedreven snapshot nu al, en gaat hier de komende maanden ook nog veel getest mee worden, om duidelijk te laten zien dat het zoekresultaat is afgestemd op de zoekintentie.
Hoe probeert Google de Search Generative Experience verantwoord te ontwikkelen?
Google heeft duidelijk aangegeven dat ze de Search Generative Experience als een experiment zien, dat ze in overeenstemming doen met hun AI-principes. Hun belangrijkste overwegingen hierbij zijn:
Het model trainen
De Search Generative Experience wordt momenteel aangedreven door verschillende LLM’s, waaronder een geavanceerde versie van MUM en PaLM2. Deze modellen zijn continu in ontwikkeling op basis van hoe ze door mensen worden gebruikt.
Gebruikersinput en evaluatie
Menselijke input en evaluatie zijn belangrijk bij het verantwoord ontwikkelen van de zoekmachine. Zo maakt Google gebruik van:
- Beoordelaars: Er zijn onafhankelijke Search Quality Raters die helpen om de kwaliteit van informatie te beoordelen. Daarmee worden de taalmodellen verder getraind.
- Kwaliteitsanalyses: Zoekopdrachtensets worden getest om te bepalen of ze voldoen aan de kwaliteitsdrempels. Hierbij wordt vooral gekeken naar onderwerpen die mogelijk gevoeliger zijn, zoals onderwerpen rondom veiligheid en inclusie.
Search Quality systemen
Net zoals de rangschikkingssystemen zijn ontworpen om mensen niet onverwacht te shockeren of te beledigen met mogelijk schadelijke, haatdragende of expliciete inhoud, is de Search Generative Experience ontworpen om dergelijke inhoud nooit als antwoord weer te geven. En bij “Your Money or Your Life” (YMYL) onderwerpen, zoals financiën, gezondheid of burgerinformatie, zijn ze hier nog strenger op. Als het AI model niet genoeg betrouwbare informatie vindt, dan laat het bovendien helemaal geen AI snapshot zien.
Hulp nodig om je voor te bereiden op de Search Generative Experience?
Heb je deze blog gelezen en denk je nu: pfff, dat zijn heel wat veranderingen, wat heeft dit voor invloed op mijn Google Ads of SEO resultaten? Dat snappen we!
Zoals eerder gezegd, aan de weergave van advertenties zal waarschijnlijk niet heel veel veranderen. Google krijgt hier hun inkomsten mee binnen, dus zijn ze wel voorzichtig om daar mee te rommelen.
Op het gebied van organische zoekresultaten is het een ander verhaal. Zero-click searches zorgen nu al voor meer dan de helft van de zoekopdrachten, en dat aantal zal alleen maar stijgen. Hoe meer de focus op AI en de Search Generative Experience komt te liggen, hoe meer je daar als SEO specialist iets mee moet. Voorlopig is de Search Generative Experience alleen nog in het Engels en voor gebruikers in de US beschikbaar. Daar kunnen we wel vast van leren, en voorbereiden op het moment dat het naar Nederland komt. Door nog meer op kwalitatieve content, verrijking van productpagina’s en longtail zoekwoorden te richten, zal je website straks eerder in aanmerking komen voor een AI snapshot.
Wil je jouw website of webshop ook voorbereiden op de Search Generative Experience maar weet je niet waar te beginnen? Neem dan contact met ons op, en het team van Online Klik denkt met je mee hoe je ook in de nieuwe zoekresultaten goed zichtbaar blijft!