Remarketing doelgroepen in Google Analytics

Remarketing doelgroepen in google analytics

We merken het allemaal, na het zien van een advertentie doen we niet direct een aankoop. Maar… wanneer we op een later moment nogmaals een advertentie voorbij zien komen zijn we sneller geneigd om iets te bestellen! Wat betekent dit voor marketeers? En hoe maak je die Remarketing Doelgroepen eigenlijk? Je leest het in deze blog!

Wat zijn remarketing doelgroepen?

We kennen het allemaal, even snel online iets aanschaffen! Maar staan we er wel bij stil hoe marketeers ervoor zorgen dat wij aankopen doen? Wanneer je een bezoek hebt gebracht aan een website waarop Google Analytics geïnstalleerd staat kan een marketeer zien dat je op bepaalde pagina’s bent geweest. Binnen Google Analytics kan je een Remarketing Doelgroep aanmaken, Google zet dan alle mensen die voldoen aan bepaalde voorwaarden in een doelgroep. Deze mensen kan je vervolgens opnieuw een advertentie laten zien waardoor de kans groter is dat ze alsnog een aankoop doen! Een Remarketing Doelgroep wordt dus gebruikt om opnieuw mensen te benaderen via onlinekanalen.

Hoe maak je een remarketing doelgroep?

Helppp! Dit is helemaal nieuw voor mij… Geen probleem, volg het onderstaande stappenplan en het zal je lukken!

 

  1. Ga naar https://analytics.google.com/ en log in met jouw Google Account.
  2. Selecteer links bovenin het account waarin je een Remarketing Doelgroep aan zou willen maken.
  3. Klik links onderaan je scherm op het tandwiel en selecteer vervolgens “doelgroep definities” in de kolom Property. En klik hierna op Doelgroepen.
  4. Om een nieuwe doelgroep aan te maken klik je op “nieuwe doelgroep”.
  5. Selecteer vervolgens de mensen die je opnieuw zou willen benaderen. Kies bijvoorbeeld voor ‘alle gebruikers” of juist alle gebruikers die een specifieke pagina hebben bezocht.
  6. Nadat je deze keuze hebt gemaakt is het tijd om te bepalen over welke periode het gaat. Neem bijvoorbeeld alle bezoekers die in de afgelopen 30 dagen een bezoek hebben gebracht aan jouw website.
  7. Geef de doelgroep een goede naam zodat je hem makkelijk terug kunt vinden. Bijvoorbeeld: Alle Bezoekers 30D.
  8. In de volgende stap kies je de bestemming van jouw doelgroep. Moet hij alleen in Google Analytics komen te staan? Of wil je heb ook exporteren naar jouw gekoppelde Google Ads account?
  9. Klik op publiceren en jouw Remarketing Doelgroep wordt aangemaakt!

Welke doelgroepen zijn geschikt voor jou?

E-commerce

  1. Gebruikers die productdetailpagina’s hebben bekeken, maar de artikelen niet aan hun winkelwagentje hebben toegevoegd.
  2. Gebruikers die artikelen aan hun winkelwagentje hebben toegevoegd, maar hun aankoop niet hebben afgerond.
  3. Gebruikers die artikelen X en Y hebben gekocht.

 

Algemeen

  1. Gebruikers die de website hebben bezocht in de afgelopen 7 dagen.
  2. Gebruikers die de website hebben bezocht in de afgelopen 30 dagen.
  3. Gebruikers die de website hebben bezocht in de afgelopen 90 dagen.
  4. Gebruikers die de website hebben bezocht in de afgelopen 540 dagen (max.).
  5. Gebruikers die meer dan drie pagina’s hebben bekeken.
  6. Gebruikers die langer dan een minuut op de website hebben gekeken.

 

Ben jij door het lezen van deze blog enthousiast geworden over de mogelijkheden van Remarketing Doelgroepen binnen Google Analytics, maar heb je vragen over de implementatie hiervan? Neem gerust eens contact met ons op, zodat wij je van advies kunnen voorzien of kunnen helpen met het inrichten hiervan.