Inhaken of afhaken?

Inhaken of afhaken?

Bedrijven die op social-media inhaken op actuele situaties; het lijkt tegenwoordig onlosmakelijk en onvermijdbaar. Veel grote bedrijven en merken zoals KLM en Heineken staan bekend om hun befaamde inhakers. Maar wat levert het een bedrijf nou op?

Realtime marketing

Het inhaken op actuele situaties wordt ook wel realtime marketing genoemd. Realtime marketing is op ieder moment van de dag communiceren met de consument over relevante onderwerpen. Essentieel hierbij is dat een actueel item of trending topic toegevoegd wordt aan de boodschap. Naast dat er veel creativiteit nodig is voor een inhaker, is het ook handig om te weten dat deze berichten maar vaak voor een korte duur ‘populair’ zijn.

Hoe effectief is realtime marketing?

Er kan een onderscheid worden gemaakt op inhakers op voorspelbare en onvoorspelbare momenten. Voorspelbare momenten zijn aangekondigde momenten zoals evenementen of feestdagen. Dit zijn gelegenheden die al voor een heel jaar ingevuld staan in een zogenoemde ‘inhaakkalender’. Onvoorspelbare momenten zijn ‘breaking news’ of berichten die viraal gaan. Uit onderzoek is gebleken dat merken veel vaker inhaakten op voorspelbare momenten (13%) dan op onvoorspelbare momenten (3,3%). Daarnaast bleek uit hetzelfde onderzoek het volgende:
• Er worden 2.3 keer meer shares gegenereerd bij inhakers op voorspelbare gebeurtenissen dan bij niet-inhakers
• Er worden 3.6 keer meer shares gegenereerd bij inhakers op onvoorspelbare gebeurtenissen dan bij niet-inhakers

Naast de extra exposure levert dit ook sympathie onder de consument op.

Met welke social media kanalen wil je inhaken?

Het is belangrijk om te bepalen op welke kanalen je wilt inhaken. Twitter, Facebook en Instagram zijn de meest logische kanalen voor inhakers. Doordat inhakers vaak hand in hand gaan met humor zijn merken over het algemeen minder geneigd om deze op LinkedIn te plaatsen. Desondanks kun je op LinkedIn ook inhaken op bijvoorbeeld serieuzere nieuwsberichten; inhakers hoeven niet altijd grappig te zijn.

Wanneer moet je afhaken?

Natuurlijk is het geen absolute must om op elke gebeurtenis in te haken. Momenten waarop je moet afhaken zijn bijvoorbeeld wanneer:
• Het een gevoelige kwestie betreft
• Het als aanstootgevend of controversieel kan worden ervaren
• Je niet snel op een goed idee komt
• Iedereen al op het onderwerp is ingehaakt en je ‘ondergesneeuwd’ wordt

Inhakertje?

Het is handig om voor de voorspelbare momenten een inhaakkalender te gebruiken. Download hier de Inhaakkalender van Online Klik. De belangrijkste tip die wij kunnen mee geven is om zo origineel mogelijk te zijn en te blijven en probeer voor de spontane onvoorspelbare momenten toch al iets klaar te hebben liggen. Meer weten over realtime marketing? Neem dan contact op met onze social specialisten.