Performance max campagnes zijn een van de nieuwste campagnetypen binnen Google Ads, deze werden aangekondigd in de Google ads update in oktober 2020.
Na verschillende beta’s is dit advertentietype in november 2021 officieel beschikbaar geworden binnen ieder Google ads account wereldwijd. Vanaf juli tot september 2022 heeft Google automatisch alle smart shopping campagnes omgebouwd naar performance max campagnes. Dit betekende direct een officieel einde van de smart shopping campagnes.
Met dit advertentietype maakt google het mogelijk om vanuit een campagne in te kopen binnen de Google kanalen Search, Display, Discovery, Gmail en Maps.
Performance max stuurt volledig op machine learning en zoekt je ideale potentiële klant voor je campagne doelen. Door de combinatie van slimme biedstrategieën en het Google algoritme word je advertentie op de juiste plaats op het juiste moment weergegeven aan je doelgroep.
Je kan jezelf de vraag stellen; Google neemt alle data van me af? Hoe kan ik de campagneresultaten nog beïnvloeden om mijn resultaten te verbeteren?
Optimaliseren performance max campagnes
De Google updates met betrekking tot performance max blijven zich nog steeds verder doorontwikkelen, dit biedt steeds meer mogelijkheden om in te spelen op je campagne data!
Hieronder geven we je wat inzichten in de belangrijkste recente ontwikkelingen:
Creëer verschillende audience signals
Google geeft je de mogelijkheid om meerdere itemgroepen aan te maken binnen de Performance max campagne. Maak hier binnen je account optimaal gebruik van. Test verschillende doelgroepsignalen om te ontdekken hoe deze onafhankelijk van elkaar presteren en trek er je learnings uit.
Overweeg in ieder geval de volgende doelgroepsignalen toe te voegen:
- Remarketingdoelgroep(en)
- Klantenlijst
- Customer match (met bijvoorbeeld je best converserende termen uit het verleden)
Prestaties landingspagina’s Pmax
Google Ads geeft je inmiddels de kans om de inzichten van alle landingspagina’s (url’s) binnen een performance max campagne te bekijken. Oke, maar wat kunnen we precies met deze informatie doen? We zullen je wat op weg helpen:
- Met deze informatie zou je de content maar ook de snelheid van je landingspagina’s die ingezet worden binnen je performance max kunnen optimaliseren.
- Je kan er zelfs voor kiezen om specifieke landingspagina’s uit te sluiten.
Plaatsing van Performance Max-campagnes
Met het overzicht van plaatsingen van performance max campagnes zie je waar je ads uitgeserveerd zijn. Google laat je echter alleen de vertoningen zien, helaas nog geen verdere statistieken.
Dit kan voor je bedrijfsresultaten belangrijke informatie zijn om op in te spelen. Allereerst is dit belangrijk voor je branding van je merk of product. Daarnaast kan bepaalde content totaal niet relevant zijn voor je dienst of product. Hier speel je op in dankzij plaatsing uitsluitingen.
Plaatsing uitsluitingen
De plaatsingen die ongewenst zijn voor je bedrijf of product kan je uitsluiten binnen je performance max campagnes. Hiermee kan je opnieuw meer controle uitoefenen over waar je ads worden geplaatst.
Heb jij hulp nodig bij zoekmachine adverteren, bij het opzetten of optimaliseren van je performance max resultaten? Neem dan vrijblijvend contact op met onze SEA consultants.