Zo ben jij je reviews de baas.

Zo ben jij je reviews de baas!
Online reviews… vandaag de dag kun je er niet meer omheen en vormen ze een belangrijk onderdeel van je online succes. Online reviews spelen namelijk een grote rol in het keuzeproces van consumenten en zijn vaak doorslaggevend om voor een bepaald product of dienst te kiezen.

Als ondernemer zul je vast al verschillende soorten zijn tegengekomen: positieve reviews, slechte reviews maar ook neppe reviews. Zit je soms ook met de handen in het haar hoe je deze allemaal moet verwerken en vooral die negatieve? Blijf dan rustig want wij leggen je uit wat je moet doen.


Omarm de positieve reviews
Positieve reviews zijn altijd fijn om te lezen en het is zeker van waarde om hier op te reageren. Men denkt vaak dat er bij een tevreden klant weinig tot niets meer te halen valt bij het plaatsen van een reactie op een positieve review. Maar niets is minder waar! Een klant die de moeite neemt om een positieve reactie te schrijven is een betrokken klant die jou waardeert en dit wil delen met andere (potentiële) klanten. Dit betekent ook dat ze jou verder willen helpen en anderen aanraden bij jou een product of dienst af te nemen. Als je niet op die positieve review reageert, kun je een signaal afgeven dat dit niet geheel wederzijds is. Voor sommige klanten staat niet reageren gelijk aan negeren wat natuurlijk niet de bedoeling moet zijn! Voor je gevoel kun je het eigenlijk nooit goed doen he? Maar door te reageren op je reviews ben je in ieder geval wel op de goede weg! Door inhoudelijk op positieve reviews te reageren, laat je klanten weten dat je het waardeert dat ze de tijd hebben genomen om een review te schrijven. Het kan namelijk veel goeds doen voor je relatie met de klant. Dus neem even een klein momentje van de dag en reageer ook op de positieve reviews!
Bol toont een goed voorbeeld van hoe je kunt reageren op positieve reviews:

Wees de negatieve reviews de baas
Hoe graag je het ook wil vermijden, negatieve reviews zullen echt wel opduiken. Ook als je voor je gevoel alles goed doet. Dat is niet erg, maar je moet wel weten hoe je hier mee om kunt gaan.  Of je deze kunt verwijderen? Nee, dat gaat niet. Maar dat is maar goed ook, want nu kun jij laten zien aan jouw (potentiële) klanten hoe je problemen van een klant oplost. Zet deze negatieve review dus om in een kans! En wie weet, misschien past deze klant zijn review nog wel aan of schrijft een nieuwe positieve review over jouw goede hulp. Daarnaast maakt zo nu en dan een negatieve review je totale beoordeling betrouwbaarder en houdt het je scherp!
Ook hier kunnen we Bol als voorbeeld nemen hoe je een negatieve review aanpakt:

Schakel review platformen in
Review platformen zoals Trustpilot en KiyOh zijn handige tools waarmee je reviews kunt verzamelen. Hebben mensen een aankoop gedaan of heb je hen een dienst verleend? Stuur ze een mail met een linkje waar ze hun mening kunnen achterlaten. Probeer dit bij elke klant te doen. Mensen nemen niet snel de tijd om jou op Google op te zoeken om vervolgens een review achter te laten. Zeker als het een positieve is.

Review sterren in jouw advertenties
Ook zo handig is dat de reviews van de externe partijen worden gelinkt aan je Google Ads advertenties. Het gemiddelde van alle reviews wordt in de vorm van sterretjes in je advertenties weergegeven.

De sterren worden toegevoegd via de automatische advertentie-extensie recensies/reviews. Deze extensie kan niet direct in het Google Ads account worden ingesteld. De automatische extensie werkt op basis van domeinspecificatie. Wanneer het domein in een Google Ads advertentie overeenkomt met het domein van de beoordelingen worden de sterren weergegeven. En wanneer dit gebeurt? Hier zijn enkele voorwaarden aan verbonden:

  • Er moeten minimaal 100 reviews binnen 12 maanden geschreven zijn
  • De gemiddelde beoordeling moet minimaal 3,5 sterren zijn
  • De consument moet zoeken via Google
  • De campagne moet afgestemd zjin op het Google zoeknetwerk

Alle reviews, ook van aangesloten review platforms, worden meegenomen in de totale beoordeling.

Dus verzamel zo veel mogelijk reviews en geef jouw online sales een boost! Heb je hier hulp bij nodig? Onze consultants helpen je graag verder.