Blog

Zo doe je het: maximaal online rendement uit de feestdagen halen

De R zit alweer een tijdje in de maand, de pepernoten liggen alweer in de schappen en de herfst is ondertussen al bijna een maand onderweg. Voor veel Nederlanders betekent dit maar één ding; de feestdagen komen er weer aan!  Voor een groot gedeelte van Nederland een tijd van rust en gezelligheid, maar voor menig ondernemer breekt de drukste tijd van het jaar aan. Al deze feestdagen-enthousiastelingen moeten immers ook hun inkopen doen. Adobe Digital Insights (ADI) verwacht dat de totale online bestedingen voor de feestdagen op 5,1 miljard euro uit gaan komen. Ten opzichte van 2016 is dit een stijging van 13%! De groei in België is met 12% iets minder. Onze zuiderburen zijn naar verwachting goed voor een totale uitgave van 2,9 miljard euro.

 

Speel online in op de naderende feestdagen

Hoewel fysieke verkoop een belangrijke rol blijft spelen is het online aandeel in succesvolle feestdagen niet meer weg te wuiven door ondernemers. Enerzijds kiest de consument steeds meer voor het gemak van online bestellen, anderzijds is oriëntatie via het internet vóór het bezoeken van een fysieke winkel steeds belangrijker geworden.

 

In augustus heeft Google het Shopping & Holiday Season Event georganiseerd. De nadruk van dit event lag sterk op het inspelen op de naderende feestdagen. Volgens Google is de Nederlandse consument ondertussen al begonnen met het oriënteren op eventuele aankopen voor de feestdagen.  Deze oriëntatiefase loopt door tot eind november, waarna het hoogseizoen van start gaat. Hoe belangrijk de rol van het internet is geworden tijdens deze periode van oriëntatie blijkt wel uit de statistieken; maar liefst 81% van de kopers heeft online gecontroleerd of een product op voorraad is voordat een fysieke winkel bezocht wordt. Het is daarom belangrijk ook je Google Shopping feed op orde te hebben.

 

Online rendement uit mobiel

Mobile speelt een steeds grotere rol in de oriëntatiefase. Het aantal lokale zoekopdrachten is 50% sneller gestegen dan het totale aantal mobiele zoekopdrachten. Denk bijvoorbeeld aan consumenten die hun smartphone gebruiken om een bepaalde winkel te vinden als ze al in de binnenstad staan. Naast de oriëntatie worden smartphones ook steeds gebruikt voor directe aankopen. Volgens ADI zijn smartphones goed voor 16% van de totale omzet tijdens de feestdagen. Een sterke mobiele website is van groot belang om hiervan te profiteren.

 

Een duidelijke planning voor de feestdagen is essentieel voor optimaal rendement. Dit geldt niet alleen voor de beschikbare budgetten, maar ook voor zaken zoals de voorraad. Onderschatting van de bereidheid tot shoppen van de Nederlandse consument zou een grote gemiste kans kunnen zijn. De feestdagen zijn daarnaast de perfecte gelegenheid voor speciale aanbiedingen. Social media is vaak een krachtig middel om deze te communiceren, maar dit kan ook via de zoekmachines.

 

Een goede voorbereiding op de komende tijd kan een grote rol spelen in het succes van jouw winkel of webshop. Dit zijn dé tips voor maximaal rendement tijdens de feestdagen:

 

  1. Start op tijd met een planning. De tijd voor oriëntatie is al begonnen.
  2. Maak gebruik van en zet in op de toegevoegde waarde van mobiel
  3. Probeer de oriënterende bezoekers warm te houden gedurende deze fase zodat ze sneller bereid zijn te converteren tijdens de aankoop-fase.
  4. Draag zorg voor voldoende online marketing budget én voorraad
  5. Zet in op de toegevoegde waarde van social media

 

Vragen over hoe jij het maximale uit deze feestdagen kan halen? Neem vrijblijvend contact met ons op!