Het coronavirus heeft een impact op ons alledaagse leven: scholen zijn dicht, trainingen gaan niet door, evenementen worden verzet en door elk bedrijf worden maatregelen genomen. Zonder twijfel heeft het coronavirus grote gevolgen voor het bedrijfsleven.
In deze situatie krijgen we dagelijks vragen van klanten, moeten we onze online campagnes en optimalisatie werkzaamheden stopzetten? Een logische vraag, aangezien veel bedrijven getroffen worden door de situatie. Zo zien we dat enkele klanten genoodzaakt zijn om het online marketing budget terug te schroeven, maar zien we bij anderen, en met name de webshops, veel kansen waar we juist moeten opschalen.
Wat kunnen marketeers doen? Hoe kun je je tijd anders besteden? Hoe kun je je online marketingactiviteiten anders inzetten? In deze moeilijke periode proberen we zoveel mogelijk vragen te beantwoorden en delen we graag onze visie als het om online marketing gaat.
Gevolgen in het online zoekgedrag
De coronacrisis zal ongetwijfeld veranderingen in het online zoekgedrag met zich meebrengen. Nu de horeca, sportscholen, salons en zelfs al enkele grote winkels gesloten zijn. Reizen worden geannuleerd en iedereen wordt opgeroepen om thuis te blijven.
Het gevolg hiervan is een verandering in het bestedings- en zoekgedrag.
- Mensen worden angstig en zullen risicomijdend gedrag vertonen. Huidige abonnementen worden juist verlengd en grote aankopen worden uitgesteld.
- In plaats hiervan worden juist luxueuze thuisproducten gekocht. Zoals entertainment, laptops en fitnessproducten.
- Het social media gebruik neemt toe, omdat we met z’n allen veel tijd thuis doorbrengen.
Hoe kun je op deze factoren inspelen?
Blijf communiceren met de klant
Hou ze op de hoogte van de maatregelen die jij neemt en hoe ze nog bij jou terecht kunnen voor het afnemen van producten of diensten. Denk bijvoorbeeld aan de volgende kanalen:
Bekijk je online marketingactiviteiten
Er zijn veel bedrijven die een negatieve impact ervaren van het coronavirus en dit zorgt voor veel vragen. Moet je nu blijven adverteren via Google Ads en Facebook en moet je verder gaan met het investeren in SEO? Veel mensen denken aan kosten besparen op de korte termijn omdat de conversies misschien niet direct binnen komen, maar vergeet ook het effect op de lange termijn niet! Immers, er zijn nu veel oriënterende bezoekers die je anders wel misloopt.
Hoe vervelend deze periode ook is, ook deze crisis gaat voorbij en dan wil je het liefst al bij veel potentiële klanten top-of-mind zijn. Daarnaast zullen er vast een paar concurrenten zijn die wél stoppen met hun online campagnes, waardoor de klikprijzen kunnen dalen. Plus dan ben je die ook een stapje voor!
Kijk wat er nog wél mogelijk is!
Ben je toch genoodzaakt om je online campagnes tijdelijk te pauzeren hebben we hieronder enkele ideeën voor je op een rijtje waarbij je nu eenvoudig waarde creëert waar je straks profijt van hebt. Je website is het visitekaartje van jouw organisatie en is erg belangrijk om bij te houden. Juist als je nu extra tijd hebt, kun je bijvoorbeeld de volgende zaken aanpakken:
- Verbeter je landingspagina’s. Dit zijn de pagina’s waar je leads genereert of producten verkoopt. Bied je de juiste informatie aan? Maak je gebruik van call to actions? Zorg dat je pagina’s maximaal verleiden. Maar zorg ook dat er minimale afleiding is om klanten weg te leiden van een conversie.
- Bekijk je top 10 meest bezochte pagina’s en verbeter deze waar mogelijk.
- Recentelijk een mooie opdracht voor een klant afgerond? Schrijf een case en plaats deze op je website. Ook reviews van tevreden klanten kun je op je website plaatsen om verkoop of leads te stimuleren.
Wij denken graag met je mee
We begrijpen dat het coronavirus nogal een ongewone situatie met zich meebrengt en dat het soms lastig is om er het beste van te maken. Wil je graag iets doen, maar weet je niet precies wat? Wij denken graag met je mee!