Blog

Ondernemen in tijden van Corona

Wat is een ondernemer nou eigenlijk en wat maakt ze succesvol? Vraag het aan 10 ondernemers en je krijgt waarschijnlijk 10 verschillende antwoorden. Dit hebben we dan ook gedaan bij enkele van onze klanten. Want ook bij hen merkten we verschillende redenen om tijdelijk geen online marketing in te zetten of juist volle bak in te zetten op online vindbaarheid. Op basis van hun antwoorden hebben wij een selectie gemaakt van kenmerken van een ondernemer die de maatregelen in het corona tijdperk als een uitdaging ziet.

1. Motivatie

Een oud gezegde luidt: “angst is een slechte raadgever”. De meeste ondernemers waar wij mee spraken, gaven aan dat ze ooit zijn begonnen met ondernemen, omdat ze precies wisten welk doel ze voor ogen hadden. Ook al was er een risico dat ze hun doelen niet zouden bereiken, de motivatie was zó groot dat ze voor hun gevoel wel in actie moesten komen. Daadwerkelijk starten met ondernemen kwam voort uit een wil om te slagen en niet uit angst om te falen.

2. Doorzettingsvermogen

Op sommige momenten is het verleidelijk om bij de pakken neer te gaan zitten en op te geven. Bijna alle ondernemers gaven aan dat ze hier vaker mee te maken hadden gehad, maar dat ze altijd op een moment de moed en/of de intrinsieke motivatie hervonden om toch door te kunnen gaan. Om zo veeleisend te zijn en jezelf continu aan het werk te moeten zetten, daar is een flinke portie doorzettingsvermogen nodig. Soms betekent doorzetten ook een ander of nieuw inzicht, waardoor je een nieuwe koers gaat varen om vooruit te kunnen blijven gaan.

3. Stilstaan is achteruitgaan

Elk bedrijf en elke ondernemer heeft te maken met verandering. Door nieuwe technologieën veranderen behoeften van consumenten en komen er nieuwe technieken en processen waarmee je je bedrijf nog beter of gemakkelijker kunt organiseren. Wie niet openstaat voor nieuwe dingen, mist niet alleen kansen, maar komt ook op achterstand als concurrenten wél meegaan met nieuwe ontwikkelingen. Het vraagt echter een grote flexibiliteit in je doen en denken, daarom moet een ondernemer blijven vernieuwen en openstaan voor nieuwe dingen.

4. Resultaatgericht werken

Niet elke leider is een ondernemer en niet elke ondernemer is een leider. Dit verschilt flink van elkaar. Wat ze met elkaar gemeen hebben? Om een doel te bereiken is het essentieel dat je eerst een doel moet hebben. Een punt aan de horizon waar je op kunt sturen.

Pas als je dit helder hebt, verschaft dit duidelijkheid en kan het je helpen bij het efficiënt inzetten van je tijd, energie en kapitaal. Heb jij al helemaal helder wat je (online) doelstellingen zijn?

5. Ondernemers Instinct

Er is geen handboek waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe je een succesvolle onderneming opbouwt. Vaak is het een proces van vallen en opstaan, hiervan leren en vooruitzien om te voorkomen dat je (opnieuw) valt. Het ondernemers instinct helpt je om de weg te kiezen die de juiste lijkt, maar wat de juiste weg is, is vaak subjectief. 

Enkele ondernemers gaven aan dat ze niet te trots waren om advies te vragen aan mede ondernemers, maar ook vroegen ze advies aan professionals binnen andere disciplines om te kijken hoe ze vooruit kunnen blijven gaan met hun onderneming.

Daarmee zijn we aan het einde gekomen van onze selectie met kenmerken voor de succesvolle ondernemer. Wij vonden het ontzettend leerzaam om te horen hoe andere ondernemers terugkijken op hun inspanningen en wat volgens hen belangrijk is om succes te bereiken. 


Hulp nodig?

Ben jij benieuwd welke mogelijkheden er momenteel liggen om te zorgen dat jouw onderneming succesvol online marketing inzet in deze bijzondere tijden? Misschien ben je sowieso wel benieuwd wat succesvol online marketing inhoudt? We vertellen je er graag meer over en gaan graag met je in gesprek om te kijken hoe we jou verder helpen.