Je advertenties uitbreiden met Google Ads

Je advertenties uitbreiden met Google Ads

Iedereen begint nog maar net te wennen aan de nieuwe naam en interface van Google Ads of er sinds enkele dagen alweer een nieuwe functie uitgerold: het uitbreiden van de uitgebreide advertenties. Waar is de tijd gebleven dat we één kop en één beschrijving moesten gebruiken om ons te onderscheiden van onze concurrenten. Vanaf nu moeten je hersens nog meer kraken om een goede, relevante en strakke advertentie te creëren. Een voordeel is wel dat je die perfecte zin van 83 tekens nu eindelijk kunt gaan inzetten! De limiet van de beschrijvingsregels is immers verhoogd van 80 naar 90 tekens. Wij vertellen je graag wat er nog meer is veranderd in de advertenties van Google Ads.

Wat is er zo uitgebreid aan de uitgebreide advertenties? 

Jazeker, de uitgebreide advertenties worden nóg uitgebreider! Er is nu de mogelijkheid om een derde kop en tweede beschrijving toe te voegen. De perfecte mogelijkheid om jouw bedrijf extra aan te prijzen bij potentiële websitebezoekers. Waarom zou iemand op jouw advertentie moeten klikken en niet op die van de concurrent? Nou, je hebt vanaf nu dus 90 extra tekens én een extra Kop om dat te benadrukken in je advertentie.

 

Let wel op, je nieuwe uitgebreide advertentie wordt niet zomaar altijd in zijn geheel vertoond. Google zou Google niet zijn als dit wel zo was. Zo wordt Kop 3 bijvoorbeeld niet weergegeven wanneer er weinig ruimte is. De tweede beschrijving, waar je wellicht een tijdje op hebt moeten broeden om deze perfect te maken, zal ook niet altijd worden vertoond. Voorspelt Google dat de tweede beschrijving de resultaten kan verbeteren? Dan zal de tweede beschrijving eerder worden getoond. Het is dus belangrijk om relevant te blijven en niet in herhaling te vallen.

 

Enkele voordelen en tips op een rijtje

Het schrijven van een nieuwe uitgebreide advertentie neemt wat meer tijd in beslag, maar dan heb je uiteindelijk ook wat! Er zitten immers ook voordelen aan vast:

  • Je hebt simpelweg meer ruimte om je bedrijf, diensten of producten aan te prijzen.
  • De advertenties zijn wat groter en vallen daarom meer op.
  • Neem je een goede positie in, dan word je concurrent minder goed zichtbaar.

Wil je ook graag beginnen met het schrijven van nieuwe uitgebreide advertenties? Onderstaande tips helpen je alvast op weg:

  • Laat de nieuwe advertentie draaien naast de advertenties die je al live hebt staan. Op die manier kun je na een tijdje analyseren of de nieuwe ad al dan niet een betere doorklikratio heeft.
  • Zet belangrijke kenmerken van jouw bedrijf niet in Kop 3 of in de tweede beschrijvingsregel. Omdat deze niet altijd worden vertoond, zou het zonde zijn wanneer mensen je belangrijkste USP niet kunnen zien.
  • Bedenk koppen met verschillende lengtes, zodat Google Ads kan experimenteren.
  • Zorg ervoor dat de twee beschrijvingen niet te veel op elkaar lijken, maar zich echt onderscheiden van elkaar. Gebruik bijvoorbeeld dus niet twee keer dezelfde call-to-action.

Moet ik nu ook uitgebreide advertenties gaan schrijven?

Dit is waarschijnlijk één van de eerste vragen die boven komt drijven als je denkt aan deze nieuwe feature. Eerlijk gezegd, de keuze is aan jou! Het schrijven van nieuwe uitgebreide advertenties is pas sinds enkele dagen ingevoerd, dus er kunnen nog geen conclusies getrokken worden of deze beter of slechter werken dan de oude advertenties. Uit onderzoeken van Google zelf blijkt dat je 15% meer klikken kan verwachten dan bij de oude advertenties. Dit is iets wat je zelf kunt gaan testen voor je account. Het kan namelijk ook zomaar zijn dat mensen juist minder snel op een uitgebreide advertentie klikken, omdat er meer tekst staat.

De tijd zal leren of de uitgebreide advertenties van Google Ads een lot uit de loterij zijn of juist een vloek voor de online marketeer. Wij zelf zijn benieuwd naar de impact van deze nieuwe feature.

Zelf aan de slag met nieuwe advertenties of hulp nodig bij het optimaliseren van je advertenties en Google Ads account? Onze SEA specialisten kijken graag hoe we jou verder kunnen helpen.