Naarmate de populariteit van Instagram Reels blijft groeien, neemt de potentie om er een marketing- en advertentietool van te maken ook toe. Dat is wat Instagram onlangs heeft gedaan. Liefhebbers van Reels zijn dan ook verheugd om te weten dat Instagram Reels-advertenties inmiddels beschikbaar zijn.
Wat zijn Instagram Reels-advertenties?
De Instagram Reels-advertenties zijn een nieuwe plaatsing op het platform. Het zijn advertenties die het volledige scherm in beslag nemen, net zoals bij Stories advertenties. De Reels-advertenties worden weergegeven tussen afzonderlijke Reels.
Het idee van een Reel is om een video te maken van verschillende korte clips, vergezeld van muziek en tekst. De mogelijkheden zijn eindeloos en het daagt je uit om er creatief mee om te gaan.
Net zoals normale Reels worden de advertenties herhaald en kunnen ze maximaal 30 seconden duren. Mensen kunnen Reels-advertenties leuk vinden, bekijken, opslaan, delen en er opmerkingen bij plaatsen.

Waar worden de Reels-advertenties weergegeven?
Er zijn diverse plaatsingen waar de Reels-advertenties kunnen worden weergegeven, waaronder:
- Tabblad Reels (toegankelijk via home)
- Pagina Ontdekken
- In de feed van de gebruiker
Instagram Reels-advertenties worden weergegeven op dezelfde plekken waar gebruikers ook de organische Reels-inhoud ontdekken. Het is dus aan het bedrijf om creatief te worden en de aandacht van het publiek te trekken terwijl ze door vergelijkbare content scrollen.
Reels is de ideale tool om mensen te bereiken die je nog niet volgen op Instagram. Het is een interactieve manier waar bedrijven door mensen kunnen worden ontdekt. Het helpt bedrijven om een groter publiek te bereiken.
Haal het meeste uit je Instagram Reels-advertenties
Er zijn een aantal handige tips die je in het achterhoofd moet houden om een effectieve Instagram Reels-advertentie te maken:
Tip 1: Timing is alles
Zoals je al hebt gelezen duurt een Instagram Reel tussen de 15 en 30 seconden. Als je een Instagram Reels-advertentie maakt, moet je er voor zorgen dat deze binnen de limiet van 30 seconden past. Het is natuurlijk zonde als je boodschap halverwege wordt afgebroken.
Tip 2: Zorg voor de juiste afmetingen
Instagram Reels nemen het volledige scherm in beslag. De beeldverhouding voor een Reels is 9:16 en de ideale bestandgrootte is 1080 pixels bij 1920 pixels. Zorg er dan ook voor dat je een video maakt in deze specifieke formaten, anders kan het resulteren in wazige of afgesneden video’s. Dit ziet er slordig en onprofessioneel uit.
Tip 3: Ken je doelgroep
Heb je al eens eerder Reels geplaatst? Duik dan eens in de statistieken. Daar vind je waardevolle informatie over hoe je huidige Reels hebben gepresteerd op het gebied van bereik en betrokkenheid. Houd deze cijfers bij de hand om te bepalen welke Reels-stijl je gaat aanhouden bij het maken van je advertentie.

Tip 4: Vergeet audio en tekst niet
Het is simpelweg een feit dat video’s aantrekkelijker worden als er de juiste audio bij zit. Ook bij Reels is het belangrijk om hier rekening mee te houden. Zo kun je opvallen als men door de organische Reels zit te scrollen. Dat neemt niet weg dat je ook rekening moet houden met het feit dat niet iedereen door Reels scrollt met geluid aan. Zorg er daarom ook voor dat je tekst toevoegt aan je video. Dit is een goede manier om ervoor te zorgen dat iedereen de inhoud kan begrijpen.
Tijd om te testen!
Het zal moeilijk zijn om te zeggen hoe effectief de Reels-advertenties zijn, aangezien dit grotendeels afhangt van het advertentiemateriaal en hoe aantrekkelijk dit is voor de doelgroep. De waarde moet dus worden bepaald door het simpelweg te gaan testen.
Nu TikTok steeds groter wordt zal Facebook er in ieder geval alles aan doen om een inhaalslag te maken in dit soort formats. De verwachting is dan ook dat het format nog enigszins zal evolueren in de loop van de tijd.
Wil jij graag aan de slag met het plaatsen van Instagram Reels-advertenties? Neem dan contact met ons op om te sparren met een van onze social media specialisten.