Domain Authority, Page Authority, Spam Score, TrustFlow en CitationFlow. Het zijn voor onze SEO’ers welbekende begrippen en dagelijkse kost! We gaan je hier niet verder mee belasten, maar lichten in dit artikel één statistiek toe, namelijk de Domain Authority (DA). Moz heeft namelijk onlangs aangekondigd dat hun interne statistiek op 5 maart 2019 wordt geüpdatet. Ze geven zelf aan dat de betrouwbaarheid van de meting een stuk nauwkeuriger is. Zo zou het makkelijker moeten worden om linkmanipulatie en spammy links op te sporen.
Wat is Domain Authority precies?
Moz heeft de Domain Authority als volgt bepaald: “a search engine ranking score developed by Moz that predicts how well a website will rank on search engine result pages (SERPs). A Domain Authority score ranges from one to 100, with higher scores corresponding to a greater ability to rank.”
Kort samengevat: het is een schatting van de waarde van je website op een schaal van 1 tot 100 die Moz toekent aan alle websites. Hoe hoger je DA, hoe meer je website wordt gezien als autoriteit en deze dus een betere kans heeft op een hogere ranking in de zoekmachines. Er zijn veel verschillende factoren die de autoriteit beïnvloeden, denk bijvoorbeeld aan het aantal links naar je website, maar ook de kwaliteit en de betrouwbaarheid hiervan.
Wat gaat er nu veranderen?
Wat gaat er nu veranderen? Search Scientist bij Moz, Russ Jones, geeft aan dat het bedrijf verschillende technische wijzigingen heeft aangebracht in de manier waarop zij de ‘nieuwe’ DA berekenen. Zo zouden ze nu makkelijker spam kunnen verwijderen, correlaties verbeteren en de DA bijwerken ten opzichte van alle veranderingen die Google aanbrengt. En dat zijn er nogal wat! Het afgelopen jaar zijn er veel Google Algoritme Updates geweest met een grote impact op de organische resultaten van bedrijven, ook dit jaar zal dat niet anders zijn.
- De DA zal websites die helemaal niet ranken op specifieke zoekwoorden straks beter gaan begrijpen dan in het verleden.
- Het algoritme is beter in staat om linkmanipulatie te detecteren.
- Niet alleen de Spam Score is verbeterd, maar er zouden nu meer complexe linkstatistieken moeten worden weergegeven op basis van kwaliteit en verkeer. Er wordt niet meer alleen gekeken naar het aantal links, maar ook naar de waarde van de links. Iets wat wij als SEO’ers alleen maar kunnen toejuichen!
Bekijk het grotere plaatje
Zoals in het begin aangegeven, zijn er veel meer SEO-waarden waar we als online marketing bureau naar kijken. Staar je dus niet blind op de DA van je eigen website! Die kan nog zo hoog zijn, maar als andere zaken niet op orde zijn, ga je de strijd met je concurrenten niet winnen.
Krijg jij al hoofdpijn van alle termen die verwerkt waren in de eerste zin van dit artikel, maar wil je wel graag organisch groeien? Onze SEO-specialisten nemen je deze zorg graag uit handen. Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op! Onder het genot van een kop koffie kunnen we eens sparren over jouw online ambities!