Blog

Nóg meer mogelijkheden via Facebook Messenger Advertenties

Sinds 2014 is Facebook Messenger, de berichtendienst van Facebook, volledig losgekoppeld van Facebook zelf op smartphones. De app moet apart gedownload en geïnstalleerd worden. Dat dit ook massaal gebeurd is, blijkt uit het door Facebook geschatte aantal van 1,2 miljard gebruikers van Facebook Messenger. Het bereik van Facebook Messenger Advertenties is dus bijna 62% van het totale bereik op Facebook zelf. Facebook telt namelijk zo’n 1,94 miljard gebruikers per 2017 (bron: statista)

 

De uitrol van Facebook Messenger advertenties

Deze nieuwe advertentie mogelijkheid is een tijd geleden uitgerold in Thailand en Australië, maar nu is de rest van de wereld dus aan de beurt. De look and feel van de advertenties zal soortgelijk zijn zoals we gewend zijn van de gebruikelijke Facebook advertenties. Alle Facebook Messenger Advertenties krijgen een “sponsored” label mee en bevatten een titel, beschrijving, afbeelding en call-to-action. Deze call-to-action verwijst naar een website of binnen de Messenger chat zelf.

 

De mogelijkheid zal beschikbaar worden als Plaatsing binnen de advertentie-interface van Facebook, net zoals Instagram of het Audience Network. Vooralsnog zouden advertenties via Facebook Messenger als Plaatsing beschikbaar moeten zijn voor bijna alle verschillende Facebook campagne types. Ook kan de nieuwe mogelijkheid naast de Facebook Ads Manager ingezet worden via de Facebook Power Editor. Het is dus eenvoudig om Messenger advertenties op grote schaal toe te passen op (bestaande) campagnes. Het gebruik van Messenger advertenties voor App Installatie campagnes wordt snel uitgerold.

 

Gebruikers hebben in sommige gevallen de mogelijkheid om te chatten met de adverteerder na het klikken op de Messenger advertentie. Dit biedt diverse mogelijkheden om de dialoog met prospects en/of klanten te stimuleren. Facebook garandeert de privacy van de gebruiker; conversaties zijn uitsluitend zichtbaar voor de adverteerder.

 

Ook de rapportage mogelijkheden zijn aangepast om de effecten van de nieuwe mogelijkheid goed door te kunnen meten. Er wordt een specifiek tabblad toegevoegd genaamd “Messenger Engagement”, dat het mogelijk maakt om de effecten van uitsluitend Messenger plaatsingen te bekijken. Zo zie je direct wat de effecten zijn voor jouw advertenties!

 

Ben je benieuwd geworden naar de mogelijkheden van deze nieuwe advertentie mogelijkheid? Neem dan contact op met onze Facebook specialist of vraag een online marketing scan aan!