Na enkele jaren toekijken hoe verschillende landen al gebruik konden maken van Microsoft Shopping, zijn ook wij eindelijk aan de beurt! In 2017 had Microsoft aangekondigd ook Shopping campagnes te lanceren in Nederland maar stelde dit omwille van onbekende redenen uit tot enkele weken geleden.
Microsoft Shopping werd voorheen Bing Shopping genoemd. Dit laatste zal bij de meesten wel bekender in de oren klinken. Een aantal maanden geleden heeft Microsoft besloten de naam te veranderen van Bing Ads naar Microsoft Advertising. Een logische keuze, aangezien Microsoft een sterk en welbekend merk is. Ze hopen hiermee ook een eenduidiger beeld te creëren van alle advertising mogelijkheden aangeboden door Microsoft. De naam van de zoekmachine blijft wel Bing. De nieuwe productadvertenties van Bing zullen dan ook te vinden zijn in Microsoft Advertising.
Wat is Microsoft Shopping?
Als je zelf al Google Shopping inzet dan kan ik je vertellen dat Microsoft Shopping niet veel anders is. Microsoft Shopping advertenties zijn productadvertenties die uitgebreide informatie weergeven zoals een afbeelding van het product, de prijs, het merk en de verkoper. De productadvertenties worden bovenaan de pagina of aan de rechterkant van de pagina getoond wanneer mensen gerelateerde zoekwoorden intypen. Dit maakt het makkelijk voor gebruikers om aanbieders en prijzen met elkaar te vergelijken. Wanneer er op de advertentie geklikt wordt, wordt men direct doorgestuurd naar de pagina van het product. Hieronder een voorbeeld van productadvertenties die aan de rechterkant van de pagina getoond worden:

Waarom we Microsoft Shopping zeker moeten gebruiken
Alhoewel Bing de grootste zoekmachine is op Google na, wordt het toch vaak over het hoofd gezien door menig adverteerders. Vooral omdat het verschil in marktaandeel zo groot is. Google had in het eerste kwartaal van 2019 een marktaandeel van 95,63% in Nederland. Waar Bing een marktaandeel had van 4,61%. Dit klinkt misschien weinig, maar bedenk wel dat dit staat voor 755.118 (!) mensen in Nederland. In deze groep kan toch weer een groot aantal potentiële klanten zitten die anders niet bereikt worden doordat er niet geadverteerd wordt met Microsoft Shopping campagnes op Bing. Dus waar wacht je nog op?
Een aantal voordelen die het zeker waard maken om met Bing shopping te adverteren:
- Lage concurrentie en dus lage CPC
Omdat Bing een kleiner bereik heeft dan Google, zijn er ook minder adverteerders die gebruik maken van het advertentieplatform. Hierdoor is de concurrentie over het algemeen laag en maakt adverteren dus een stuk goedkoper. Wat betekent dat je met een lage CPC toch een hoge positie kan verkrijgen binnen de Bing zoekresultaten.
- Bereik meer dan alleen Google gebruikers
Bing is een zoekmachine van Microsoft. Microsoft produceert veel apparaten zoals laptops, tablets, smartphones en gameconsoles waarop ze Bing als standaard zoekmachine hebben ingesteld. Niet iedereen verandert deze standaard instelling waardoor een groot aantal potentiële klanten alleen via Bing bereikbaar zijn. Met een kleine blik op de toekomst geworpen zullen dit er alleen maar meer worden.
- Drie vliegen in één klap
Microsoft is de exclusieve zoekadvertentiepartner van Verizon Media, die het Yahoo en AOL netwerk beheert. Dus, jouw shopping campagnes zullen niet alleen in de Bing zoekmachine getoond worden, maar ook in de Yahoo en AOL zoekmachines.
- De attentie verhogende afbeeldingextensie
Shopping advertenties trekken meer aandacht dan tekstadvertenties door een afbeelding te tonen van het aangeboden product of dienst en de plaatsing. Door de slimme afbeeldingextensie van Microsoft Advertising kunnen er meerdere afbeeldingen getoond worden dat eveneens attentiewaarde nog meer zal verhogen.
- Gemakkelijk bestaande Google Shopping campagnes vanuit Google Ads importeren
Geen zin om al die shopping campagnes weer opnieuw op te richten? Geen stress, want je kan heel simpel alle Google Shopping campagnes importeren in Microsoft Shopping.
Ook al heeft Bing momenteel niet zo’n groot bereik als Google, het marktaandeel van Bing groeit steeds meer. En elke beetjes helpen toch? Zeker gezien de lage concurrentie en CPC kan het opzetten van shopping campagnes in Microsoft Advertising verrassend winstgevend zijn. Plus het is een mooie manier om je concurrenten nét een stapje voor te zijn. Die extra 4,61% kan namelijk een groot verschil maken.
Op het moment zit Microsoft Shopping nog in de bèta fase in Nederland en is het nog niet voor iedereen beschikbaar. Dit betekent dat adverteerders die niet zijn aangesloten bij een agency nog geen toegang hebben tot Microsoft Shopping. Ben jij nu een van die adverteerders en wil je toch graag de kans om als eerste de hoge posities in te nemen met Microsoft Shopping? Neem dan contact met ons op en wij helpen je verder!