Heb jij je marketingbudget voor 2020 al in kaart?

Heb jij je marketingbudget voor 2020 al in kaart?

Zijn de gewenste doelstellingen voor 2019 behaald en geëvalueerd? Hebben de marketing investeringen het verwachte rendement opgeleverd? En zijn de nieuwe marketingdoelstellingen en budgetten voor 2020 al bepaald? Als je antwoord kunt geven op deze vragen is de kans groot dat je een duidelijke strategie hebt op het gebied van online marketing. Mocht dit niet het geval zijn dan helpen wij je graag op weg om dit te realiseren.

Stel je voor het eerst een online marketingbudget op? Dan is het belangrijk om gebruik te maken van gemiddelden zodat je een sterk globaal beeld krijgt van de mogelijkheden.

Wat levert een klant gemiddeld op? Wat mag het aantrekken van een nieuwe klant gemiddeld kosten? Wat is de groei die we gemiddeld jaarlijks realiseren in de huidige situatie? Dit zijn voorbeelden van vragen die je helpen bij het opstellen van een nieuwe doelstellingen en bijbehorende budgetten.

Marketingbudget berekenen

Er leiden meerdere wegen naar Rome, dit zijn de meest gangbare wegen:

  • Neem een percentage van de totale omzet (The gobal way)
  • Bepaal je marketingbudget aan de hand van de winst (The safe way)
  • Marketing als inverstering. Bepaal hoeveel je wil groeien en koppel hier een budget aan. (The path of growth)

Laatstgenoemde optie heeft sterk de voorkeur. Het zorgt er namelijk voor dat je nadenkt over de doelstellingen die je als organisatie wilt behalen.

Daarbij is het belangrijk om inzichtelijk te krijgen welke learnings je in voorgaande jaren hebt opgedaan en op basis daarvan te bepalen wat er goed heeft uitgepakt en welke onderdelen je beter anders in kunt zetten. Verder moet je natuurlijk ook rekening houden met wat er in 2020 op je te wachten staat. Misschien staan er wel nieuwe productlanceringen op de planning? Dan wil je waarschijnlijk een groot deel van het budget hierin investeren.

Wanneer verdien je de investering terug?

Deze vraag hangt erg af van de strategie die je hebt bepaald. Zijn je campagnes voornamelijk gericht op brand awareness, dan zal het langer duren voordat je je investering hebt terugverdiend, dan wanneer de focus onderin de funnel ligt. Deze mensen zijn verder in hun klantreis en zijn klaar om tot aankoop over te gaan. Zodra je de juiste combinatie gevonden hebt, zullen de marketingactiviteiten voor een sneeuwbaleffect zorgen en kun je daadwerkelijk een reële en structurele groei realiseren.

Voorkom teleurstelling en stem de marketingactiviteiten en doelstellingen zoveel mogelijk af op reële en meetbare resultaten. Dit zal bij de start nog lastig zijn, het is daarom slim om met gemiddelden te beginnen. Naarmate je meer leert, des te specifieker de doelstellingen en marketingactiviteiten worden.

Wil jij ook de stap maken naar specifieke doelstellingen en budgetten voor 2020? Kom dan eens langs om te sparren tijdens een goede kop koffie.