Local SEO: betere ranking door deze 5 tips

Een hot item: local SEO. Wat kun je ermee en waar is het goed voor? In onze blog geven we je 5 tips zodat je hier eenvoudig en snel mee aan de slag kan! Ook dit is een goede manier om je bedrijf (gratis) te promoten.
Local SEO: betere ranking door deze 5 tips

Local SEO is een hot item vandaag de dag. Niet zo gek natuurlijk, want we zijn (bijna) allemaal 24/7 bereikbaar. Of dat een positieve of negatieve ontwikkeling is, laten we even in het midden.

Waar we wel bij stil willen staan is dat we Google altijd en overal kunnen raadplegen: onze zoekopdrachten worden steeds specifieker en lokaler. We zijn immers niet meer op zoek naar een ‘restaurant’ of ‘juwelier’, maar naar een ‘restaurant in eindhoven’ of ‘juwelier in woensel’. Local SEO is dus belangrijker dan ooit! Maar waar begin je? Een mooi begin is de inzet van Google Mijn Bedrijf.

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf is onderdeel van Google waarbij je gratis informatie over je bedrijf online kan publiceren. Gratis? Ja, gratis. Wij zeggen: doen! Denk bijvoorbeeld aan je adres, telefoonnummer en openingstijden. Een nieuwe feature binnen Google Mijn Bedrijf is Google Posts.

Als je een zoekopdracht invoert bij Google, zoals ‘online marketing eindhoven’, krijg je tegenwoordig, boven de organische zoekresultaten, steeds vaker de Google Maps resultaten te zien, ook wel Local Pack genoemd. Zo worden de websites bij jou in de buurt, of gerelateerd aan jouw zoekopdracht, vertoond. Zie het voorbeeld hieronder:

De volgende tips helpen je verder om jouw lokale (organische) zoekresultaten te verbeteren.

1. Zorg ervoor dat je NAW-gegevens op je website zijn vermeld
Het klinkt voor de hand liggend, maar het gebeurt nog vaak genoeg dat dit niet aanwezig is op de desbetreffende website. Zonde!

2. Maak een Google Mijn Bedrijf account aan als je dat nog niet hebt
Dit kan heel eenvoudig door naar www.google.nl/business te gaan. Log vervolgens in met een Gmail-account en voilà; je kunt je bedrijfsgegevens invullen. Wil je ook dat jouw bedrijf in de Google Maps resultaten naar voren komt? Dan moet je nog wel je bedrijf verifiëren. Je kunt dan een verificatiecode op laten sturen naar je bedrijfsadres.

3. Optimaliseer je Google Mijn Bedrijf account
Probeer ervoor te zorgen dat het profiel zo compleet mogelijk ingevuld is en dat je deze informatie ook up-to-date houdt. Zo kun je je profiel bijvoorbeeld compleet maken met reviews en foto’s.

4. Zorg voor on-page optimalisatie op je website
Je kunt de pagina’s op je website optimaliseren op een belangrijk zoekwoord in combinatie met de stad of regio waarin jij actief bent. Dit kun je doen door de meta tags te optimaliseren; zorg er alleen voor dat de tekst niet over-geoptimaliseerd wordt! Het moet namelijk wel goed leesbaar zijn voor de bezoeker. Daar draait het ten slotte allemaal om. We willen de bezoeker de meest relevante content bieden.

5. Organische ranking verhogen door middel van kwalitatieve linkbuilding
Nu staat je basis goed om ook in de lokale zoekresultaten beter te ranken. We zijn er alleen nog niet. We willen namelijk ook stijgen in de lokale organische zoekresultaten. Door middel van het aanvragen van kwalitatieve links naar jouw website in combinatie met de lokale zoekterm, zul je op langere termijn stijgen in de lokale organische zoekresultaten. Linkbuilding is één van de onderdelen van SEO, waardoor je je organische zichtbaarheid verbeterd.

Start dus vandaag nog met het uitstippelen van je local SEO-strategie. Kun je daar een handje bij helpen? Onze SEO-specialisten staan graag voor je klaar!