Leads genereren staat vandaag de dag hoog op het lijstje bij veel bedrijven. Maar hoe haal je nu eigenlijk leads binnen? Hoe zorg je ervoor dat je potentiële klanten vindt die relevant zijn voor jouw bedrijf? De online wereld biedt vele kansen om leads te vinden die relevant zijn voor jouw product of dienst. Vooral nu Google zijn intrede doet met een nieuwe leadformulier extensie! Hierover meer verder in het artikel.
Wat is leadgeneratie?
Wat is leadgeneratie nu eigenlijk precies? Leadgeneratie is het werven van potentiële klanten, dus het stadium voordat ze daadwerkelijk een klant worden. Het genereren van leads gebeurt vaak via een website, maar de ontwikkelingen die plaatsvinden in verschillende online platformen brengt hier verandering in. Tegenwoordig kunnen bedrijven ook via Facebook, LinkedIn en over enkele weken wellicht via het Google zoeknetwerk leads genereren (zonder doorgestuurd te worden naar een externe website). Over de mogelijkheden binnen deze drie platformen vertellen we je graag meer!
Leadgeneratie met Facebook
Voor leadgeneratie in de B2C markt is Facebook op het moment dé manier om kwalitatieve leads te genereren. Miljoenen Nederlanders maken dagelijks gebruik van Facebook, wat jou als bedrijf de mogelijkheid biedt om deze gebruikers te bereiken. Door het inzetten van Facebook Lead Ads kan jij door uitgebreide target mogelijkheden zeer gesegmenteerd potentiële klanten bereiken. Facebook biedt de optie om gebruikers naar jouw website te leiden, waar ze bijvoorbeeld een whitepaper kunnen downloaden. Maar onze voorkeur gaat uit naar de Facebook Lead Ads waarbij Facebook een leadformulier heeft geïntegreerd in het platform, zodat leads hun gegevens via Facebook zelf kunnen invullen en niet doorgestuurd worden. Onderstaand is een voorbeeld te zien van een direct leadformulier via Facebook.

B2B leadgeneratie met LinkedIn?
Op zoek naar nieuwe B2B klanten voor jouw bedrijf? Dan is LinkedIn the place to be voor jou! Het grotendeel van de zakelijke professionals en bedrijven zijn namelijk actief op LinkedIn en met de juiste targeting kan je precies de bedrijven of personen vinden die interessant zijn voor jouw bedrijf. Target bijvoorbeeld functietitels of bepaalde branches die interessant zijn voor jouw product of dienst.
Het uitvoeren van een LinkedIn Lead Ad is vergelijkbaar met de Facebook Lead Ad. Enerzijds kan je de gebruikers naar je website leiden en anderzijds kan je gebruik maken van een direct leadgeneratie formulieren wat onderstaand te zien is.

Leadgeneratie via Google Ads
Waar Facebook en LinkedIn al langer de mogelijkheid bieden voor bedrijven om leads te genereren, mengt ook Google zich nu in de strijd. Google gaat namelijk testen met een nieuwe bèta advertentie-extensie, waarbij een leadformulier direct in de tekstadvertentie kan worden toegevoegd. Op die manier kunnen gebruikers hun gegevens achterlaten, zonder daadwerkelijk een website te bezoeken.
De leadformulier-extensie is momenteel alleen te gebruiken door Google Premier Partners, dus het is nog niet voor alle bedrijven beschikbaar. Natuurlijk willen we jullie alvast een vooruitblik geven van hoe een dergelijke lead advertentie via Google eruit ziet.

Leadgeneratie inzetten voor jouw bedrijf?
Er zijn tal van mogelijkheden om nieuwe klanten te werven, waarbij platformen als Facebook, LinkedIn en Google je een flinke stap op weg helpen. Door de uitgebreide targeting mogelijkheden en de keuze tussen B2B en B2C zorg jij ervoor dat je relevante leads genereert die ook daadwerkelijk interessant zijn voor jouw bedrijf. Benieuwd naar de leadgeneratie mogelijkheden voor jouw bedrijf? Wij denken graag met je mee.