Dagelijks Googelen we met z’n allen wat af, denk ongeveer aan 40.000 zoekopdrachten per seconde. Dit zijn er zo’n 3,5 miljard per dag! Als jij recent nog iets hebt opgezocht in Google, dan is het je misschien wel opgevallen: de meta descriptions van (sommige) zoekresultaten zijn een stuk langer dan voorheen.
Google is al een tijdje bezig deze update uit te rollen, maar sinds vorige maand toont Google ook in Nederland de langere meta descriptions. Je hebt nu twee keer zoveel ruimte om bezoekers over te halen om op jóuw website te klikken. Waar we voorheen een limiet hadden van ongeveer 150 tekens, kunnen we nu meer dan 300 tekens kwijt. Wij worden daar als SEO’ers natuurlijk heel gelukkig van en daarom delen we graag met je wat je hierover zou moeten weten.
Wat is een meta description precies?
Voor degenen die de draad al een beetje kwijt zijn; een meta description is de tekst die je onder je titel van een Google zoekresultaat ziet staan. De oude variant had maximaal 155 tekens. Met dit kleine stukje tekst, wil je een persoon overtuigen om op jóuw zoekresultaat te klikken. Deze beschrijving stel je in je CMS-systeem in, dan neemt Google de vooraf ingestelde beschrijving over. Laat je deze leeg? Dan kiest Google zelf een relevant stukje tekst van de desbetreffende pagina. Ook prima, maar deze beschrijving is vaak niet geoptimaliseerd en je hebt er geen controle meer over. De nieuwe meta-description is een stuk langer en kan tot wel 300 tekens bevatten.
Waarom toont Google nu een langere beschrijving?
Het is voor niemand meer een geheim dat Google continu updates uitrolt om steeds specifieker, relevanter en sneller de juiste informatie te tonen aan de gebruiker. De meta description is hier een onderdeel van. Als we méér informatie kwijt kunnen in onze meta descriptions, dan kunnen we ook sneller antwoord geven op de zoekintentie van mensen.
Dit betekent de update voor jouw SEO
Omdat mensen die een zoekopdracht invoeren in Google na de update nu sneller een antwoord kunnen vinden op hun vraag, kan dit natuurlijk gevolgen hebben voor het doorklikratio (CTR) op je zoekresultaat. De klikken zullen misschien wat lager uitvallen bij een ‘eenvoudige’ zoekopdracht. Bij complexere vraagstukken of bij zoekopdrachten waar je dieper moet induiken, zal een gebruiker toch graag meer te weten willen komen dan de beschikbare 300 tekens. Je hebt dan meer tekens beschikbaar om deze mensen over te halen.
Wat moet ik nu doen met mijn meta descriptions?
Moet je dan direct al je snippets van je pagina’s langer maken? Als je zeeën van tijd hebt; dan zouden we dat zeker aanraden. Echter, is het wel belangrijk hier een juiste volgorde en focus vast te stellen. Anders ben je met een grote site wel heel lang bezig. Rank je bijvoorbeeld op een aantal belangrijke zoekwoorden al op de eerste pagina? Zorg dan dat je deze als eerst aanpast, zodat je meer ruimte inneemt op de belangrijkste pagina binnen Google.
Ga je zelf aan de slag met je meta descriptions? Hieronder het stappenplan wat je kunt volgen:
- Maak een lijstje van de pagina’s die de meeste klikken naar je website genereren. Zowel Google Analytics als Google Search Console geven je hier goed inzicht in.
- Herschrijf je meta descriptions van deze pagina’s en zet deze om in beschrijvingen van gemiddeld 300 tekens. Dan zit je altijd goed! Je hebt nog steeds maar een kleine ruimte om de zoeker te overtuigen, dus gebruik bijvoorbeeld USP’s (Unique Selling Points) en call-to-actions in je beschrijving.
- Na een aantal dagen kun je even checken of Google de wijzigingen al heeft opgepakt en hoe jouw aangepaste beschrijvingen en nu uitzien.
Wil jij met je bedrijf ook beter gevonden worden in Google?
Heb je na het lezen van deze blog nog andere vragen over hoe je je SEO kunt verbeteren en wil je hoger in Google ranken? Neem dan gerust contact met ons op! Wij helpen je graag verder.