Instagram, één van de meest snelst groeiende social-media platformen. Maar wat kan Instagram nou voor jouw bedrijf toevoegen? Voordat je jezelf gaat presenteren op een social-media kanaal is het goed om jezelf af te vragen waarom je dat op dát specifiek kanaal wilt doen. Dit heeft alles te maken met je eigen doelstellingen en de doelgroep die je wilt bereiken. In deze blog wordt er gekeken naar de verschillende strategieën en functies die het platform biedt voor adverteerders.
Influencer Marketing
Wat goed is om te weten is dat het platform vooral op de B2C-markt gericht is. Daarom is het belangrijk om de juiste influencers te zoeken voor je merk of product. Dus als je op zoekt bent naar een influencer voor je markt, is het goed om kritisch te zijn of hij/zij de juiste doelgroep aanspreekt. Je wilt immers niet dat jouw tuinproducten gepromoot worden door een persoon die alleen maar content post op het gebied van beauty en wellness.
Advocate Marketing
Het grote verschil tussen influencer marketing en advocate marketing is dat je bij de eerste vorm iemand min of meer inhuurt om je product te promoten; hier staat dus altijd een tegenprestatie tegenover. Bij advocate marketing zorg je ervoor dat jouw loyale volgers of klanten je product promoten; je kunt dit zien als de online mond-tot-mond reclame. Een goed voorbeeld hiervan is om je volgers te verzoeken om hun aankoop te beoordelen met een foto en een hashtag.
Social Ad-Marketing
Vrij recent heeft Instagram de ‘Shoppable Instagram Posts’ gereleased. In samenwerking met Shopify wordt bedrijven de mogelijkheid geboden om hun producten organisch én op een aantrekkelijke manier aan te bieden. Door een tag toe te voegen aan het product, ziet de gebruiker gelijk de naam en prijs van het artikel. Belangrijk om te weten is dat de gebruiker niet wordt doorgelinkt naar de website, maar dat dit allemaal op Instagram zelf gebeurt. Met 2,1 miljoen dagelijkse gebruikers in Nederland is dit een interessante optie.
Er komt ook een andere manier van adverteren aan: Collection Ads. Momenteel wordt dit alleen ingezet op Facebook. Middels collections ads krijgt de bezoeker in de app een advertentie te zien waarin hij of zij de producten op een visuele en boeiende manier kan bekijken en kopen. Wat verschilt, ten opzichte van Facebook, is dat Instagram de mogelijkheid geeft om maximaal drie productfoto’s toe te voegen. Deze functie is helaas (nog) niet beschikbaar in Nederland.
Tot slot zijn er ook nog de ‘Carousel Ads’. Dit is één van de meest succesvolle formats wanneer we kijken naar betrokkenheid, CTR en conversieratio binnen Facebook. Instagram komt met de mogelijkheid om uiterlijk drie video’s of foto’s per Instagram Stories-advertentie te gebruiken. Zo krijgen de adverteerders de mogelijkheid om een kort verhaal over te brengen in plaats van één boodschap met één foto of video.
Nog niet overtuigd?
Heb je nog steeds twijfels over het gebruik van Instagram voor jouw merk of product? Onthoud dan de volgende gegevens:
- Wereldwijd heeft Instagram dagelijks circa 800 miljoen gebruikers
- Dagelijks worden er gemiddeld 80 miljoen foto’s gedeeld
- De gemiddelde gebruiker bezoekt 3,9 websites per dag
- Het is het snelst groeiende platform; de afgelopen 2,5 jaar is het aantal gebruikers met 350% gegroeid
- Instagram is mobile first
Lijkt Instagram voor jouw bedrijf ook interessant of wil je graag eens sparren met één van onze social specialist? Neem dan contact op met onze specialisten.