Onlangs heeft Google een boete van 2,42 miljard euro opgelegd gekregen van de Europese Commissie. Google zou in de zoekresultaten hun eigen prijsvergelijker een voorsprong geven op concurrenten. De conclusie van de Europese Commissie was dat zowel aanbieders als consumenten zijn benadeeld door deze werkwijze van Google.
Hierop heeft Google ‘Comparison Shopping Services’, kortweg CSS, geïntroduceerd. CSS is een partnerprogramma voor concurrerende prijsvergelijkers waarmee de concurrerende partijen meer ruimte krijgen in het huidige Google Shopping advertentieformat.
Wat is CSS precies?
In principe verandert er voor de consument weinig. Het enige merkbare verschil voor hen zijn de Google Shopping resultaten. Waar men voorheen bijna alleen ‘By Google’ onderaan het resultaat zag, zullen zij nu meer prijsvergelijkers tegenkomen. In de praktijk ziet dat er zo uit:
Voor de adverteerder zijn er meer veranderingen merkbaar. In Google Shopping wordt de huidige CPC opgesplitst in de daadwerkelijke CPC die je betaalt aan Google en een winstmarge voor Google Shopping (die op ongeveer 20% wordt geschat). Dat houdt in dat wanneer je als adverteerder rechtstreeks bij Google voor €1 meebiedt, je daadwerkelijke CPC €0,80 is. Wanneer je via een CSS-partner adverteert vervalt deze 20% winstmarge en bied je effectief mee voor €1. Dat houdt in dat er twee scenario’s mogelijk zijn:
- Kostenbesparing: je kan voor 20% minder kosten dezelfde vertoningen als voorheen behalen
- Groei: je houdt je effectieve CPCs gelijk om zo meer zichtbaarheid te vergaren
Voorbeeld:
Huidige situatie | CSS-partner Kostenbesparing | |
Shopping spend p/m | € 3000 | € 2400 |
Gemiddelde CPC | € 1 | € 0,80 |
Aantal klikken | 3.000 | 3.000 |
Conversieratio | 5% | 5% |
Sales | 150 | 150 |
Kosten per conversie | € 20 | € 16 |
Tijdelijke kickback actie
Naast de mogelijke bovenstaande besparing geeft Google ook tijdelijk nog een extra kickback voor adverteerders die adverteren via een CSS partner. Dat betekent dus dat adverteerders, naast een korting op de klikprijs, ook een extra korting krijgen op de spend in Google Shopping. Naar verwachting duurt deze tijdelijke actie minimaal 6 maanden.
De kickback ziet er als volgt uit:
- Een adverteerder met een spend van €500 – € 2.500 in een periode van 30 dagen ontvangt een credit van 20%
- Een adverteerder met een spend van €2.500 – €10.00 in een periode van 30 dagen ontvangt een credit van 25%
- Een adverteerder met een spend boven de €10.000 in een periode van 30 dagen ontvangt een credit van 30%
*De maximaal mogelijke credit per 30 dagen bedraagt €32.000
**De kickback wordt als tegoed gecrediteerd in het Google Ads account
Kiezen van een CSS partner
Wat belangrijk in de keuze van een CSS partner is om na te gaan welk verdienmodel zij hanteren en wat zij verder nog in rekening brengen. Dezelfde resultaten behalen voor minder kosten klinkt elke adverteerder natuurlijk als muziek in de oren, maar houd er wel rekening mee dat een groot aantal CSS-partners in een nieuw Google Ads account aan de slag gaan met je Google Shopping campagnes. Hierdoor verlies je grotendeels de controle over je campagnes.
Bij Online Klik werken we ook samen met een CSS-partner. Voordelen die wij onder andere bieden zijn:
- Je blijft eigenaar van de data die binnenkomt. Wij behouden zelf de controle wat dus betekent dat wij zelf optimalisatieslagen kunnen doorvoeren
- De tool gebruikt een no-index setting. Hierdoor wordt de vergelijken niet meegenomen in de SEO ranking waardoor de vergelijken nooit boven eigen organische posities staat op belangrijke zoekwoorden
Wil je meer weten over CSS of wil je eens kijken hoe we dit voor jouw account kunnen inzetten? Onze SEA Specialisten kijken graag hoe we jou verder kunnen helpen.