Op dinsdag 21 april kondigde Google iets aan dat te mooi is om waar te zijn: je producten gratis vertonen in het Google Shopping tabblad. Daar is niets aan gelogen, want de uitrol is al reeds begonnen in de VS en zal voor het einde van dit jaar globaal uitgerold zijn.
Waar kan ik deze gratis vertoningen vinden?
Het is belangrijk om te weten dat er een onderscheid gemaakt dient te worden tussen de Google Shopping op de SERP (Search Engine Result Page) en het Google Shopping tabblad.
Afbeelding 1: SERP
Afbeelding 2: Google Shopping tabblad
Afbeelding 3: Nieuwe situatie in Google Shopping tabblad
Waarom doet Google dit en wat is de impact?
Zelf geeft Google aan dat het te maken heeft met de huidige pandemie, maar het stond al langer op de agenda om gratis vertoningen aan te bieden in Google Shopping. Mogelijk heeft dit het wel versneld, maar dit is natuurlijk ook om de concurrentie met Amazon aan te gaan. Het Google Shopping tabblad kan gezien worden als een vergelijkingstool en dit is dus de tool om mee te kunnen gaan als marktplaats.
Het klinkt eigenlijk te mooi om waar te zijn en dat is het ook wel een beetje, maar het biedt wel wat extra mogelijkheden voor zowel kleine als grote adverteerders. Kleine adverteerders zonder grote Google Shopping budgetten kunnen nu alsnog zichtbaar zijn op Google Shopping en grote partijen hebben nog meer zichtbaarheid naast hun draaiende campagnes. Echter, het aandeel klikken dat uit het Google Shopping tabblad komt is laag. Desalniettemin is het wel de verwachting dat het gaat stijgen, gezien de ambities van Google.
Wat moet ik hiervoor doen?
Wat het allerbelangrijkste is, is het hebben van een Merchant Center account én een goede product datafeed. Als je producten hierin geüpload zijn, hoef je vaak niets meer te doen en zul je zien dat er een extra grafiek bij is gekomen: “Platforms van Google”.
Afbeelding 4: Grafieken in het Google Merchant Center
Mocht deze niet gevuld zijn of niet geactiveerd zijn, klik dan bovenin op de sleutel en dan naar “Platforms van Google” om te zien waar het momenteel mis gaat.
Waar kunnen we de resultaten meten?
Momenteel staat de feature nog in de kinderschoenen en is het afwachten totdat hij officieel uitgerold wordt binnen Nederland. Zodra dit is gedaan, zullen er extra statistieken beschikbaar worden in het Merchant Center. In onderstaande afbeelding een voorbeeld van hoe dit momenteel inzichtelijk wordt gemaakt in de VS:
Afbeelding 5: Dashboard in Google Merchant Center
Tot het moment dat het officieel uitgerold is, kunnen we alleen maar wachten. Maar het is wel mogelijk om alles al goed neer te zetten zoals je Google Merchant Center en/of je productfeed. Benieuwd naar de mogelijkheden? Onze SEA specialisten helpen je graag verder!