Het is alweer ruim een jaar geleden dat Google de komst van Search Console Insights aankondigde. Het afgelopen jaar is de nieuwe tool uitvoerig getest en nu is het dan zover; iedere property binnen Google Search Console kan gebruik maken van de bèta versie van Insights. Top natuurlijk, maar wat is het precies, wat kun je ermee en waarom zou je er überhaupt gebruik van maken? Lees verder en je komt erachter!
Search Console Insights in het kort
Met Insights krijg je meer inzicht in de data van je (nieuwe) website content. Dankzij de combinatie van data tussen Search Console en Google Analytics leer je onder andere meer over hoe bezoekers je content lezen en ervaren. Waarom je dat zou willen weten? Met deze inzichten kun je content gaan creëren die nóg meer aansluit bij je doelgroep. Dat is natuurlijk waar we allemaal naar (zouden moeten) streven.
Ga in Search Console naar de overzichtspagina en bekijk hoe jouw content presteert!
Welke inzichten krijg ik?
Er zijn verschillende vragen waar je met Search Console Insights een antwoord op krijgt. Denk bijvoorbeeld aan:
- Hoe presteert mijn nieuwe content?
- Welke content levert overall gezien de beste prestaties?
- Via welke kanalen komen mijn bezoekers op de website?
- Waar zoeken mensen naar binnen Google, voordat ze mijn content bezoeken?
- Welk artikel verwijst bezoekers door naar mijn website en content?
Aan de hand van de antwoorden op deze vragen, kun je jouw content optimaliseren. Je hebt ook meer inzicht in welke thema’s goed werken en welke onderwerpen juist geen potten kunnen breken bij jouw doelgroep.
Zo ziet Search Console Insights eruit
Het Insights dashboard geeft je razendsnel antwoord op de bovengenoemde vragen. Je kunt ook eenvoudig doorklikken, zodat je de prestaties van een specifieke pagina kunt bekijken. Hieronder een greep uit enkele inzichten.