Maak jij al gebruik van Google Search Console Insights?

Maak jij al gebruik van Google Search Console Insights?

Het is alweer ruim een jaar geleden dat Google de komst van Search Console Insights aankondigde. Het afgelopen jaar is de nieuwe tool uitvoerig getest en nu is het dan zover; iedere property binnen Google Search Console kan gebruik maken van de bèta versie van Insights. Top natuurlijk, maar wat is het precies, wat kun je ermee en waarom zou je er überhaupt gebruik van maken? Lees verder en je komt erachter!

Search Console Insights in het kort

Met Insights krijg je meer inzicht in de data van je (nieuwe) website content. Dankzij de combinatie van data tussen Search Console en Google Analytics leer je onder andere meer over hoe bezoekers je content lezen en ervaren. Waarom je dat zou willen weten? Met deze inzichten kun je content gaan creëren die nóg meer aansluit bij je doelgroep. Dat is natuurlijk waar we allemaal naar (zouden moeten) streven.  

Ga in Search Console naar de overzichtspagina en bekijk hoe jouw content presteert!

Welke inzichten krijg ik? 

Er zijn verschillende vragen waar je met Search Console Insights een antwoord op krijgt. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Hoe presteert mijn nieuwe content?
  • Welke content levert overall gezien de beste prestaties?
  • Via welke kanalen komen mijn bezoekers op de website?
  • Waar zoeken mensen naar binnen Google, voordat ze mijn content bezoeken?
  • Welk artikel verwijst bezoekers door naar mijn website en content?

Aan de hand van de antwoorden op deze vragen, kun je jouw content optimaliseren. Je hebt ook meer inzicht in welke thema’s goed werken en welke onderwerpen juist geen potten kunnen breken bij jouw doelgroep.

Zo ziet Search Console Insights eruit

Het Insights dashboard geeft je razendsnel antwoord op de bovengenoemde vragen. Je kunt ook eenvoudig doorklikken, zodat je de prestaties van een specifieke pagina kunt bekijken. Hieronder een greep uit enkele inzichten.

google search console insights  google search console insights

google search console insights google search console insights

Let op: Insights is geen vervanging van Analytics en Google Search Console. De tool zal zich voorlopig namelijk beperken tot de prestaties van bestaande en nieuwe content in de afgelopen 28 dagen.

Search Console Insights is niet de holy grail voor wat betreft het analyseren van content, maar met de inzichten die je krijgt – in combinatie met alle overige data uit Search Console en Analytics – heb je de juiste tools in handen om je content naar een hoger niveau te tillen.