Google Afbeeldingen is één van de populairste diensten die Google aanbiedt. De Google Webmasters hebben wat nieuws voor ons! Google heeft tijdens de Google Search State of the Union namelijk aangegeven dat er nieuwe features aankomen voor Google Afbeeldingen. Deze features hebben betrekking op Google Images. Zo lanceert Google beeldondersteuning van hoge kwaliteit, 3D-afbeeldingen en de mogelijkheid om afbeeldingen van AMP-pagina’s omhoog te vegen (swipen). Deze drie nieuwe features zijn nu nog niet live, maar wij delen deze update alvast graag met jou, zodat je op de hoogte bent van deze toekomstige ontwikkelingen.
Traffic van Google Images is waardevol
Mensen bezoeken Google Images om verschillende redenen. Inspiratie voor de inrichting van je woonkamer, een Halloween kostuum of een recept voor een ovenschotel. Voor al deze dingen komen bezoekers naar Google Afbeeldingen. Niet enkel voor de afbeelding, maar voornamelijk de content die achter de afbeelding hangt. Google Images heeft gewerkt aan een aantal zaken. Nu krijgen we in de zoekresultaten van Google Afbeeldingen meer context bij de foto. Waar gaat de pagina over? Hoe kun je dit product online kopen? Google Afbeeldingen gaat hier antwoord op geven, zodat jij een relevanter zoekresultaat krijgt. Dat klinkt natuurlijk heel aantrekkelijk, dus hoe krijg je jouw afbeeldingen in Google Images?
Jouw foto’s in Google Images
Google geeft aan dat je hoge resolutie foto’s moet plaatsen, maar plaats ook tekst rondom je afbeeldingen. Voorzie de foto van een alt tekst, image description en structured data. Structured data geeft meer context over de afbeeldingen. Hierbij kun je denken aan: product, recept en prijs. Als je de foto opslaat, vergeet dan niet om de foto een naam te geven. IMG27863 is nietszeggend, maar ‘online marketing team Online Klik’ zegt iets over de foto!
Als je momenteel zoekt in Google afbeeldingen, dan klik je een afbeelding aan en zie je het volgende:
De button rechts in beeld geeft aan: bezoeken. Dit gaat verdwijnen. Als je in de toekomst een afbeelding aanklikt in Google Afbeeldingen, dan ga je direct naar de website waar de foto staat. Je zult vervolgens de afbeelding op de desbetreffende website moeten downloaden. Waarom kiest Google hiervoor? Momenteel worden veel afbeeldingen op het internet geplaatst, zonder goedkeuring van de eigenaar. Daarnaast krijgt jouw website een hogere visualisatie en engagement.
GOOGLE AFBEELDINGEN EN SEO?
Wat hebben afbeeldingen in Google te maken met SEO? Deze update kan zorgen voor meer organisch verkeer. Eerder hoefden bezoekers je website niet te bezoeken, en konden ze de afbeelding direct downloaden vanuit de zoekresultaten in Google. Nu moeten ze eerst je website bezoeken en dat resulteert in meer organisch verkeer! Het is daarom belangrijk om je website te optimaliseren. Je moet niet alleen zorgen voor een duidelijke context rondom je afbeelding, maar optimaliseer ook de afbeeldingen op je site. In sommige gevallen is een watermerk toevoegen aan je foto ook een optie. Op deze manier zullen anderen je afbeelding niet zo 1,2,3 gebruiken.
Deze nieuwe features zijn dus nog niet uitgerold, maar je kunt ze in de toekomst verwachten. Niemand weet wanneer, maar we houden je op de hoogte wanneer het zo ver is!