Zoals je misschien al gehoord hebt is Google bezig met de ontwikkeling van een nieuwe tool genaamd, Google Attribution. De nieuwe tool wordt ontwikkeld om slimmere prestatiemetingen te bieden aan adverteerders. Op dit moment bevindt de tool zich nog in de bètaversie, en dat zal voorlopig ook nog zo blijven. Voor nu zijn er verschillende bedrijven geselecteerd om Google Attribution te testen. De nieuwe tool maakt het mogelijk om de bijdragen van alle marketingactiviteiten te meten die uiteindelijk tot een aankoop hebben geleid. En dat allemaal vanuit één omgeving. Google probeert hiermee een einde te maken aan last click marketing.
Last click verleden tijd
Tot op heden krijgt de laatste stap in de customer journey nog veelal alle waarde van een aankoop toegekend. Niet helemaal eerlijk toch, want ieder touch-point in de customer journey draagt uiteindelijk bij aan het resultaat. Dat vond Google dus ook. Daarom kent het Google Attribution model een waarde toe aan iedere stap die de consument zet in zijn journey naar een aankoop. Dit helpt marketeers om de online marketingactiviteiten zo efficiënt mogelijk in te zetten.
Google Attribution: Intra-Channel vs. Multi-Channel
Dankzij Google Attribution kunnen marketeers straks op twee manieren een customer journey volgen, namelijk via Intra-Channel en Multi-Channel. Oftewel de stappen binnen één kanaal of de stappen tussen verschillende kanalen, én devices, die tot een aankoop hebben geleid. Als marketeer weet je dan precies welke online kanalen hebben bijgedragen aan een aankoop én, misschien nog wel belangrijker, je weet precies wanneer een potentiële koper afhaakt.
Google: “Als men afstapt van Last-click in Google Search, stijgen conversies gemiddeld met 5%.”
Today vs. Tomorrow
Vandaag de dag zijn marketingbureaus nog veelal bezig met campagne management en rapportering. Google wil deze tijdrovende taken zoveel mogelijk verminderen en meer ruimte creëren om de marketingstrategie uit te voeren. Daarom wil Google graag dat in de toekomst data management en attributie metingen een belangrijkere positie innemen in de dagelijkse werkzaamheden van de online marketeer. In de afbeelding zie je de verschuiving van werkzaamheden die Google voorspelt voor de toekomst.
Wanneer is het Attribution model beschikbaar
Google Attribution zal nog even op zich laten wachten voor het grote publiek. De verwachting is dat de nieuwe tool vanaf 2019 voor iedereen beschikbaar wordt, maar Google durft dit nog te bevestigen. Maar één ding is zeker: Google Attribution is de toekomst, you better be ready for it!