Google Ads: Lead form extension

Google Ads: Lead form extension

Maak jij gebruik van advertenties in de zoekresultaten van Google Ads? Dan kun je gebruik maken van lead form extensions. Met lead form extensions van Google Ads campagnes kun je leads verzamelen zonder dat potentiële klanten jouw website bezoeken. Hoe zet je een leadformulier op en waar komen de leads terecht? Je leest er alles over in dit blogartikel.

Lead form extensions: wat is het?

Een lead form extension wordt getoond onder je tekstadvertenties in de zoekresultaten van Google op mobiele apparaten (mobiel of tablet). Door middel van dit leadformulier kunnen potentiële klanten direct contact opnemen met jouw bedrijf. Dit geeft de mogelijkheid als adverteerder om direct leads te verzamelen zonder dat potentiële klanten je website bezoeken. Het openen van een formulier wordt gemeten als een klik in Google Ads. Wordt het formulier ook ingevuld, dan wordt het ook als een conversie gemeten.

Voorbeeld tekstadvertentie met leadformulier

Aanmaken van lead form extensions

Om een lead form extension aan te maken ga je naar ‘Advertenties en extensies’ en vervolgens naar ‘Extensies’. Nu kom je bij een overzicht waar je de keuze hebt uit verschillende nieuwe extensies. Kies voor ‘Leadformulierextensie’.

Kies voor ‘Extensies’

Kies vervolgens voor ‘Leadformulierextensie’

Nu kom je bij het onderdeel waar je het leadformulier gaat maken. Een leadformulier bestaat uit de volgende onderdelen:

Onderdelen leadformulier

  • Kop (max. 30 tekens)
  • Bedrijfsnaam (max. 25 tekens)
  • Beschrijving (max. 200 tekens)

Onderdelen leadformulier

Vervolgens heb je keuze uit de contactgegevens die een bezoeker moet achterlaten. De keuze is redelijk groot en daarom is het verstandig om uitsluitend de noodzakelijke informatie te vragen. Je hebt keuze uit:

Contactgegevens bezoekers

  • Naam
  • Telefoonnummer
  • E-mail
  • Plaats
  • Postcode
  • Staat / Provincie
  • Land
  • Bedrijfsnaam
  • Functie
  • E-mailadres op werk
  • Telefoonnummer op werk

Contactgegevens bezoekers

Kwalificatievragen

Je kunt ook een kwalificatievraag in het formulier opnemen. Hieronder een aantal voorbeelden van kwalificatievragen.

Voorbeeld kwalificatievragen

Privacybeleid

Let op: Het is noodzakelijk dat jouw website over een privacybeleid beschikt. Je dient de URL die naar het privacybeleid leidt op te nemen in het leadformulier.

Bedankbericht

Wanneer een bezoeker het leadformulier heeft ingediend kun je een boodschap aan de betreffende persoon laten zien. Een bedankbericht bestaat uit de volgende onderdelen.

Onderdelen bedankbericht

  • Kop (max. 30 tekens)
  • Beschrijving (max. 30 tekens)
  • Call-to-action (voorbeeld: ‘Naar de site’)
  • Call-to-action URL

Onderdelen bedankbericht

Waar kun je de leads verzamelen?

Een ingevuld leadformulier wil je zo snel mogelijk opvolgen. Maar waar komen de leads terecht na het invullen van een formulier? Er zijn twee opties:

CSV bestand met leads downloaden

Onder de betreffende lead form extension in Google Ads is een blauwe button met ‘download’ zichtbaar. Door hierop te klikken zal een CSV-bestand gedownload worden met alle informatie die je verzameld hebt middels het formulier.

Webhook integratie

Webhooks worden voornamelijk gebruikt om twee applicaties te koppelen. Als er een event wordt afgeschoten, in dit geval een ingevuld formulier, wordt deze data automatisch doorgeschoten naar een ‘webhook URL’. Een handige tool die je hiervoor kunt gebruiken is Zapier.

Wat kunnen wij voor jouw bedrijf betekenen?

Ben jij door het lezen van deze blog enthousiast geworden over de mogelijkheden van lead form extensions, maar heb je vragen over het opzetten en inrichten van een dergelijk formulier? Neem gerust eens contact met ons op, zodat wij je van advies kunnen voorzien of eventueel kunnen helpen met het opzetten van een account of leadformulier.