Google Ads experiment opzetten

Google Ads experiment opzetten

Grote wijzigingen doorvoeren in je Google Ads account kan spannend zijn. Vanwege de vele factoren die meespelen is er namelijk geen garantie dat het een positief effect zal opleveren. In dit geval kan het een goed idee zijn om een experiment op te zetten in het account, waarbij je optie A afzet tegen optie B. Vervolgens maak je een besluit op basis van de uitkomsten van dit experiment. Lees in onze blog hoe dit werkt!

Wat is een experiment in Google Ads?

Een experiment in Google Ads geeft je de mogelijkheid om 2 varianten van een campagne te A/B testen. Ik neem even de smart bidding strategieën van Google als voorbeeld. Hoe weet je welke smart bidding het beste is voor een campagne? Als je een webshop hebt wil je waarschijnlijk sturen op ROAS. Maar laat je het algoritme van Google dan zijn gang gaan en maximaliseer je de conversiewaarde, of hang je er een bepaald ROAS-target aan vast? Een experiment in Google Ads is de perfecte oplossing; door te A/B testen kan je erachter komen welke variant het beste resultaat oplevert. Een paar testmogelijkheden zijn advertenties met verschillende landingspagina’s, USP’s of extensies.

Hoe zet je het experiment op?

Je begint met het opzetten van een ‘concept’. Doorloop de volgende stappen:

  1. Navigeer in het Google Ads account naar concepten en experimenten

2. Klik vervolgens op ‘nieuw concept’ om een concept aan te maken

3. Selecteer de campagne waar je het concept voor wilt opzetten

4. Geef het concept een duidelijke naam, zodat het meteen duidelijk is wat het experiment inhoudt

5. Klik vervolgens op ‘toepassen’

Et voila! Het experiment is aangemaakt.

Het experiment is succesvol. Wat nu?

Is het experiment succesvol? Pas het experiment dan toe, via de volgende stappen:

  1. Zoek het experiment dat je wilt toepassen
  2. Klik rechtsboven op ‘toepassen’
  3. Selecteer ‘uw oorspronkelijke campagne updaten’

Belangrijk om te weten voordat je start

Wil je zelf ook een experiment opzetten? Lekker bezig! Houd van tevoren rekening met de volgende dingen:

Cookiebased of search based?

Google Ads geeft bij experimenten de optie om het experiment te laten draaien op basis van cookies of zoekopdrachten. Cookie gebaseerd betekent dat gebruikers slechts 1 versie van uw advertentie kunnen zien. Bij search gebaseerd loop je het risico dat gebruikers zowel de originele variant als de test variant zien. Wij kiezen daarom over het algemeen voor de cookie gebaseerde optie.

Campagnetypen

Experimenten zijn alleen beschikbaar in het zoek- en displaynetwerk. Ze kunnen dus alleen voor zoek- en display campagnes ingezet worden.

Budget

Zorg ervoor dat je voldoende budget hebt om te besteden. Het budget wordt namelijk evenredig verdeeld tussen de originele campagne en het experiment. Mocht je budget gelimiteerd worden, dan kan het zijn dat je in de ene campagne meer uit gaat geven dan de andere, waardoor de testresultaten niet helemaal eerlijk zijn.

Leerperiode

De eerste twee weken heeft het experiment nodig om te leren en bij te sturen. Deze resultaten worden niet meegenomen in het experiment. Wees dus niet bang wanneer de eerste dagen afwijkende resultaten worden getoond.

Zorg voor genoeg data

Om een gegronde conclusie uit het experiment te trekken is het van belang dat je voldoende data hebt. Zorg er dus voor dat er genoeg volume op de campagne zit en laat het experiment lang genoeg draaien. 

 

Meer weten?

Neem gerust contact op met één van onze SEA-specialisten. Wij sparren graag met je!