Blog

Ghost advertenties essentieel binnen Google

Jij vraagt jezelf wellicht ook af wat het effect van Google Ads is voor jouw bedrijf. We zien dan wel vele leads komen uit onze Google advertenties, maar zouden we deze doelgroep echt niet bereiken als we Ads niet zouden inzetten? Dit wil je als bedrijf uiteraard graag inzichtelijk krijgen, omdat je hier dan nader op kunt sturen. Deze waarschijnlijkheid kun je in beeld krijgen, wel met de opzet van ‘ghost advertenties’.

Inhoudsopgave

Hoe werken ghost advertenties in Google?

Bij ghost advertenties zul je wellicht meteen denken aan de Nederlandse vertaling, namelijk ‘geest advertenties’. Deze naam komt dan ook niet uit de lucht vallen. Ghost advertenties zijn immers net zo onzichtbaar als geesten. Met dit type advertentie wordt namelijk niet alleen gebruikgemaakt van een blootgestelde groep, maar ook van een controlegroep. Deze controlegroep deelt het gedrag en de eigenschappen van de blootgestelde groep, maar de controlegroep krijgt de betaalde advertenties niet te zien en de blootgestelde groep wel. Intussen krijgt de controlegroep de standaard informatie te zien alsof jij als bedrijf niet adverteert.

 

Ghost advertenties houden dan bij wat de waarschijnlijkheid is dat je vertoond zou worden zonder deze betaalde Google advertentie. Hiermee krijg je dan ook het volgende in beeld: ‘Was het effectief om betaald te adverteren via Google of had je het zonder advertentie ook gewonnen binnen deze doelgroep?’. In onderstaande afbeelding is dit inzichtelijk gemaakt met de ‘extra waarde advertentie’.

Ghost advertenties

Waarom zet je ghost advertenties in voor je bedrijf?

Nu de werking van een Google ghost advertentie inmiddels toegelicht is, rest uiteraard de vraag wat dit type advertentie relevant maakt voor jouw bedrijf. Hiervoor onderscheiden we de belangrijkste voordelen die het voor jouw bedrijf biedt.

 

    1. Verkrijgen belangrijke inzichten voor jouw bedrijf: Met het gebruik van ghost advertenties verkrijg je inzichten in de waarschijnlijkheid dat je vertoond zou worden zonder de betaalde advertenties. Dit zorgt er dan ook voor dat je voor jouw bedrijf de waarschijnlijkheid in beeld krijgt of de gebruikers ook zonder betaalde advertentie al zouden converteren, of dat deze advertentie hier echt voor vereist zal zijn. Deze inzichten helpen je om je biedingen nauwkeuriger in te zetten. Zo wordt er bijvoorbeeld vaak betaald geadverteerd op merknamen, maar wellicht zouden bezoekers met dit zoekgedrag ook zonder de advertentie wel converteren voor je merk. Deze advertenties helpen je erbij om brede aannames hierin om te zetten naar een meer concreet inzicht.

       

    2. Besparen kosten voor jouw bedrijf: Op basis van de inzichten die je verkrijgt uit de ghost advertenties kun je het marketingbudget van je bedrijf efficiënter inzetten. Op het moment dat deze advertentie immers laat zien dat de waarschijnlijkheid van aankopen bij je ene campagne zonder advertentie aanzienlijk groter is dan bij de andere campagne, dan kun je op basis hiervan je budget beter alloceren. Op deze wijze kun je het rendement van je advertenties dus ook verhogen op basis van deze advertenties. Positief is bovendien dat het mes aan twee kanten snijdt. Zo zijn ghost advertenties ook goedkoper in de opzet als experiment in vergelijking met meer traditionele PSA’s (Public Service Announcements) en Intent-to-Treat A/B testen. Desondanks laat onderzoek van Johnson, Lewis en Nubbemeyer (2017) wel zien dat dit type experiment minstens zo nauwkeurig meet als deze twee andere meetmethodes.

Ga hiermee aan de slag

Profiteer van de inzichten uit de ghost advertenties van Google en zet het mediabudget van jouw bedrijf dan ook zo efficiënt mogelijk in. Ga aan de slag met ghost advertenties binnen Google Ads en ga met je bedrijf naar de top! Hulp nodig met het inzetten van ghost advertenties? Onze specialisten kijken graag met je mee. Neem contact met ons op!