Gesponsorde berichten vs. advertentiecampagnes

Gesponsorde berichten vs. advertentiecampagnes

Social media is niet meer weg te denken als het aankomt op de online strategie van merken en bedrijven. Het is dé plek om laagdrempelig in contact te komen met potentiële klanten. Maar social media kan ook erg tijdsintensief zijn. Daarbij kan het even duren om een hechte community te bouwen. Gelukkig kan dit proces versneld worden met betaalde advertenties.

Wanneer je je verdiept in betaalde advertenties op social media, kom je twee opties tegen: het opzetten van nieuwe advertenties en campagnes of het promoten van bestaande berichten. Deze opties vind je o.a. op platforms zoals Facebook, Twitter en Instagram. Maar wat zijn nou eigenlijk de verschillen tussen deze opties?

Gesponsorde berichten

Een gesponsord bericht is een social media bericht waar je voor betaalt om het aan een grotere doelgroep te laten zien. Afhankelijk van het platform kunnen de volgende variabelen gekozen worden:

  • Doelstelling: Hier bepaal je de doelstelling, bijvoorbeeld: profielbezoeken, websitebezoeken of chatberichten.
  • Doelgroep: Hier kies je wie je bericht te zien krijgt. Kies bijvoorbeeld uit mensen die je pagina geliket hebben, leeftijd, interesses, etc.
  • Locatie: Bepaal in welke regio’s mensen je advertentie te zien krijgen.
  • Tijd: Hoe lang wil je het bericht blijven promoten?
  • Budget: Hoeveel geld wil je uitgeven? Of beter gezegd: hoeveel mensen wil je bereiken? Hoe meer geld je uitgeeft, hoe meer je advertentie gezien wordt.

Een bericht promoten via Instagram

Voordelen

  • Het grote voordeel van gesponsorde berichten is dat je eenvoudig je bereik kunt vergroten zonder een hele campagne te hoeven opzetten.
  • Kennis en ervaring zijn niet vereist.

 Nadelen

  • Beperkte opties om je doelgroep te specificeren.
  • Beperkte doelstellingen om je bericht te optimaliseren.
  • Niet mogelijk om je bericht nog aan te passen nadat het gepubliceerd is.

Betaalde advertenties

In tegenstelling tot gesponsorde berichten heb je bij advertenties veel uitgebreidere mogelijkheden om je advertentie te optimaliseren voor bedrijfsdoelstellingen. Denk aan websiteconversies, appinstallaties, videoweergaven en meer. Ook de doelgroepen zijn veel specifieker te benaderen.

Daarbij hebben advertenties over het algemeen een specifiekere call-to-action en zijn ze vaak onderdeel van een grotere campagne.

Advertentiebeheer binnen Facebook Business Manager

Voordelen

  • Veel mogelijkheden om advertenties en campagnes te maken, vergelijken en optimaliseren.
  • Controle over je advertentiebudgetten.
  • Geavanceerde targetmogelijkheden.

Nadelen

  • Account vereist voor advertentiebeheer.
  • Het maximaal gebruik maken van deze omgeving vereist kennis en ervaring.

Het verschil tussen gesponsorde berichten en betaalde advertenties

In principe zouden gesponsorde berichten als advertenties gezien kunnen worden. Het verschil tussen de twee is dat advertenties gecreëerd zijn met als doel te adverteren. Gesponsorde berichten zijn eerst organisch gedeeld als bericht en pas later betaald ingezet om het bereik te vergroten.

Het doorslaggevende verschil zit hem in de meetbaarheid. Bij gesponsorde berichten geef je de controle volledig in handen van het platform. Bij betaalde advertenties heb je de mogelijkheid om zelf deze controle te nemen en de advertenties te optimaliseren op basis van data.

Zo maken we bij Online Klik gebruik van het See, Think, Do, Care model van Google om een funnel in te richten voor onze klanten. Zo kunnen we in iedere fase van de Customer Journey relevant zijn voor de doelgroepen van onze klanten.

 

Wil jij ook volledige controle over je advertentiecampagne? Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.