Facebook introduceert binnenkort een nieuwe functie: Facebook Shops. Facebook Shops maakt het mogelijk om met één webwinkel je producten te verkopen op Facebook en Instagram, maar in de toekomst ook op Messenger en WhatsApp! Facebook is de testfase al begonnen onder de eerste miljoen bedrijven, maar Facebook Shops zal snel voor alle bedrijven beschikbaar worden.
Na de vele adverteermogelijkheden die Facebook al biedt aan bedrijven, maakt Facebook het nu ook mogelijk voor bedrijven om een webwinkel te starten: Facebook Shops. Hier kunnen gebruikers producten bewaren voor later of direct kopen. Het afrekenen, dat via creditcard gebeurt, is alleen nog mogelijk in de Verenigde Staten. In andere landen worden de gebruikers nog doorgestuurd naar hun eigen webshop. Wanneer de checkout-functie ook in Nederland beschikbaar komt, is nog niet bekend. Zodra gebruikers producten kunnen bekijken, opslaan en zelf kopen, biedt het veel kansen voor (kleine) bedrijven. Naast een fysieke winkel, kunnen ze dan ook gemakkelijk en gratis online hun producten aanbieden!
Look and feel van de Facebook Shop
De Facebook Shop is eenvoudig en snel op te zetten. Daarnaast bevindt de webwinkel zich binnen de populairste social media platforms van het moment: Facebook en Instagram, (en later) WhatsApp en Messenger. Facebook laat je via een kort stappenplan de Facebook Shop in elkaar zetten met de gewenste look and feel:
- Maak een collectie: upload de producten die je wilt verkopen uit je catalogus
- Kies de lay-out van je website en maak met kleuren en afbeeldingen de webwinkel die past bij jouw huisstijl. Ook de grootte van de letters en de knoppen kun je zelf customizen!
- De laatste stap is ervoor zorgen dat gebruikers je webwinkel vinden!
Hoe vinden gebruikers mijn Facebook Shop?
Nadat je een Facebook Shop hebt ingericht, is het belangrijk dat gebruikers jouw Facebook Shop vinden. Maar hoe? Mensen kunnen je Facebook Shop vinden op je Facebook-bedrijfspagina of je Instagram profiel. Zelf kan je er ook voor zorgen dat potentiële klanten jouw Facebook Shop vinden, door Stories te plaatsen of door je Facebook Shop te promoten via advertenties.
Nieuwe feature: Live shopping
Naast Facebook Shops lanceert Facebook nog een nieuwe feature: Live Shopping. Tegenwoordig zien we in de Facebook Stories en Instagram Stories veel live video’s verschijnen. Dit heeft Facebook als inspiratie gebruikt voor de ‘next step’. Gebruikers kunnen dadelijk real-time shoppen! Bedrijven kunnen in hun live video’s, voordat ze live gaan producten taggen vanuit hun productcatalogus of Facebook Shop. Wanneer gebruikers de live video bekijken, kunnen ze onderaan de video het product bekijken en kopen.
Gaat Facebook Shops zorgen voor een shift in de (e-)commerce wereld?
Het introduceren van Facebook Shops is een slimme zet van Facebook en biedt voor bedrijven veel voordelen en kansen. Voornamelijk voor kleine bedrijven kan het een manier zijn om naast een fysieke winkel ook producten online te verkopen. Het is namelijk eenvoudig en gratis! Facebook Shops kan daarnaast een flinke boost geven aan e-commerce via social media.
Wil je meer weten over Facebook Shops? Neem dan gerust contact op met een van onze social specialisten. Wij helpen je graag verder!