Het was deze maand zelfs prominent te lezen op Nu.nl: Facebook heeft haar eigen verkoopplatform ‘Facebook Marketplace’ nu ook uitgebracht in Nederland. Facebook Marketplace is, zoals de naam al doet vermoeden, een Marktplaats binnen het social media platform. Kopers en verkopers kunnen elkaar nu ook ontmoeten op het grootste social media platform ter wereld. Dat de uitrol van Facebook Marketplace niet onopgemerkt is gebleven blijkt wel uit het grote aantal advertenties die momenteel al live staan.
Facebook speelt met Marketplace in op het succes van de vele verkoopgroepen die al bestonden op het medium. Indien je al lid bent van bepaalde verkoopgroepen kun je eenvoudig je nieuw geplaatste product ook binnen jouw verkoopgroepen plaatsen.
Een platform voor consumenten
De toegevoegde waarde zit in het persoonlijke aspect van Facebook. Veel mensen zijn zelf ooit slachtoffer geworden van oplichting via Marktplaats, of kennen iemand die dit heeft meegemaakt. Een Facebookprofiel is transparanter dan een profiel op Marktplaats. Dit zou voor veel gebruikers een belangrijk voordeel zijn. Het bereik zou in potentie vele malen groter kunnen zijn vanwege het grote aantal Facebook gebruikers.
Vooralsnog biedt Facebook Marketplace géén mogelijkheden tot het uploaden van een assortiment in bulk, zoals bijvoorbeeld wel kan op Amazon en Marktplaats. Grootschalige toepassing van het platform voor retailers lijkt vooralsnog dus nog niet interessant: Facebook Marketplace is echt een platform voor consumenten.
Het lijkt erop dat Facebook met Marketplace eerst een grote achterban wil creëeren. Vanwege de populariteit van het platform en de macht die Facebook hierdoor heeft lijkt dit een kwestie van tijd. Vermoedelijk nemen het aantal functionaliteiten toe met het aantal gebruikers. Met voldoende achterban voor Facebook Marketplace wordt het platform interessanter voor betaalde advertenties en dus voor webshops en retaillers.
Vooralsnog is Marktplaats.nl veruit het grootste verkoopplatform voor tweedehands producten. Het zal tijd kosten om een voet tussen de deur te krijgen als nieuwkomer, maar Facebook heeft in het verleden bewezen hier niet voor terug te deinzen.
Wil je weten wat Facebook Advertising voor jouw onderneming kan betekenen? Neem contact met ons op en laat je vrijblijvend informeren en adviseren!