Blog

Een nieuw design voor de mobiele zoekresultaten

Sinds 22 mei heeft Google een nieuw design voor de mobiele zoekresultaten uitgerold. Alhoewel ze daar al een tijdje mee aan het testen waren, was het dus vorige week zover! De update is nu overal uitgerold. Wat houdt deze verandering precies in? En wat heeft dit voor gevolgen voor de resultaten via de zoekresultaten?

Wat is er precies veranderd?

Laten we beginnen bij het begin: wat is er nu precies met deze update veranderd? De veranderingen zijn tweedelig, namelijk: ze hebben veranderingen doorgevoerd bij zowel de weergave van advertenties als ook de organische zoekresultaten. Het doel? Ervoor zorgen dat bezoekers op een betere manier begeleid/geïnformeerd worden door de informatie op het web. Er komt een stukje website branding bij kijken. Dit zorgt ervoor dat bezoekers beter begrijpen waar de informatie vandaan komt.

Voorheen zag je de titel van advertentie direct als eerste. Nu zie je dikgedrukt het woord Advertentie staan, gevolgd door de URL van de betreffende website.

In de organische resultaten zag je ook eerst de titel van de pagina staan met daarna in het groen de URL. Nu zie je eerst de favicon (pagina icoon) met daarachter de URL van de website. Hieronder zie je het verschil:

nieuw-design-mobiele-zoekresultaten

Google gelooft dat het nieuwe design het makkelijk maakt om de zoekresultatenpagina te scannen. Bezoekers zullen zo op een snellere manier de bron achterhalen en voor zichzelf bepalen of dit relevant is. Daar waar je voorheen een groen blokje om ‘advertentie’ zag staan, is de rand nu weg en vallen de advertenties minder op tussen de organische zoekresultaten. De advertenties zijn dus moeilijker te onderscheiden dan voorheen. Het is nog lastig te zeggen wat de invloed hiervan is op de resultaten van je Google Ads campagnes en je organische resultaten. Wij zijn benieuwd en houden de veranderingen nauw in de gaten!

Google is nog lang niet klaar

Google geeft aan om nog meer plannen te hebben om features en services te gaan toevoegen in de toekomst. Dit nieuwe design geeft ze de mogelijkheid om meer ‘actie buttons’ en handige previews te laten zien. Bezoekers zullen dan naar alle waarschijnlijkheid eerder hun antwoord op hun vraag vinden, zonder dat ze hoeven door te klikken…

Het instellen van je favicon

Heb je nog geen favicon? Dan is er werk aan de winkel! Zorg ervoor dat je merk goed tot zijn recht komt in de Google zoekresultaten. Heb je geen SEO partij? Dan kun je onderstaande handleiding volgen om een favicon voor je website in te stellen: https://support.google.com/webmasters/answer/9290858

Wij zorgen er uiteraard voor dat onze SEO-klanten up-to-date zijn en met de Google updates meegaan!