Microsoft Advertising, voorheen Bing Ads, lijkt in gebruik veel op Google Ads. Microsoft Ads biedt de mogelijkheid om te adverteren via de zoekmachines Bing en Yahoo. Nu hoor ik je denken: Wie maakt tegenwoordig nog gebruik van de zoekmachines Bing en Yahoo? Microsoft Advertising staat immers al jaren bekend als het ondergeschoven kindje ten aanzien van Google. Toch levert deze ‘underdog’ wellicht meer op dan je zou denken. In dit blog lees je waarom Microsoft Advertising, juist in tijden van COVID-19, een plekje verdient in jouw online marketingmix.
Google Ads vs Microsoft Ads
Google is by far marktleider op het gebied van zoekmachines. ‘Googelen’ is tegenwoordig een dagelijks gebruikt werkwoord en met haar wereldwijde marktaandeel van 86.8% heerst Google over het internet. Het marktaandeel van Microsoft Ads is op dit moment 11,3% op desktop, dankzij de bekendste zoekmachines Bing (5.87%) en Yahoo (2.98%).
Dat lijkt in eerste instantie weinig, maar vergis je niet: het Microsoft Search Netwerk is wereldwijd goed voor 556 miljoen unieke gebruikers!
Verschillen tussen Google en Microsoft Ads
Google Ads | Microsoft Ads |
Hoog zoekvolume | Laag zoekvolume |
Hogere klikprijzen | Lagere klikprijzen |
Veel concurrentie | Weinig concurrentie |
Veel mobiele gebruikers | Vooral desktop gebruikers |
Zichtbaar voor een groot publiek | Betere zichtbaarheid tegen minder kosten |
Meer adverteermogelijkheden | Minder adverteermogelijkheden |
Verken de kansen tijdens COVID-19
Zoals we eerder in het blog over COVID-19 schreven, zijn veel ondernemingen door het coronavirus genoodzaakt om hun online marketingstrategie eens flink onder de loep te nemen. Waar liggen kansen? En hoe veroveren we zoveel mogelijk online terrein, tegen een zo laag mogelijk risico?
De overweldigende marktverdeling tussen Google Ads en Microsoft Ads maken Microsoft Advertising juist nu interessant om in te duiken. Lager zoekvolume betekent namelijk minder concurrentie én lagere klikprijzen. Het ideale adverteermiddel om mee te experimenteren en uit te breiden, gezien de relatief kleine investering.
Dat beseft Microsoft Advertising ook: gezien de onzekere tijd waarin we ons nu begeven biedt Microsoft Advertising bij het aanmaken van een nieuw account voor Online Klik klanten €500,- gratis budget om uit te geven bij een minimaal bestedingsbedrag van €100.
Waarom starten met Microsoft Ads?
De verschillen tussen Google en Microsoft Ads zijn groot. Beiden platforms hebben voor- en nadelen. Aangezien Google Ads voor veel adverteerders de norm is en Microsoft Ads veelal over het hoofd wordt gezien, kan deze stille kracht verrassend veel opleveren.
Enkele voordelen van Microsoft Ads op een rijtje:
- €500,- gratis bestedingstegoed
Online Klik klanten die (nog) geen Microsoft Ads account hebben, krijgen €500,- gratis bestedingstegoed tegen een besteding van €100,-. Dat is mooi meegenomen, toch? - Lage klikprijzen
Doordat er weinig concurrentie is op Microsoft Ads zijn de klikprijzen lager. Dit betekent dat je minder hoeft te investeren en een hogere zichtbaarheid hebt. - Eenvoudig campagnes exporteren vanuit Google Ads
Als je al adverteert via Google Ads, kunnen deze campagnes eenvoudig geëxporteerd worden naar Microsoft Ads. Dat scheelt veel opstarttijd (en -geld). - Het aantal Bing gebruikers neemt toe
Aangezien Bing onderdeel is van Microsoft, staat deze zoekmachine op veel laptops en computers met Windows standaard ingesteld. - Microsoft Ads krijgt steeds meer mogelijkheden
Microsoft Ads zit zeker niet stil en komt ieder jaar met nieuwe adverteermogelijkheden. Zo is het sinds dit jaar mogelijk om Responsive Ads toe te voegen en lanceerde ze vorig jaar Microsoft Shopping. - LinkedIn is overgenomen door Microsoft
Een aantal jaar geleden kocht Microsoft LinkedIn en dat brengt een heleboel kansen voor de toekomst. Zoekmachines geven ons een indicatie van de koopintentie en social media platforms vertellen ons wie de doelgroep is. Een combinatie van beide factoren is de natte droom van iedere marketeer!
Kortom; Microsoft Advertising verdient misschien wel een plekje in jouw marketingstrategie. Bij Online Klik hebben we Microsoft Advertising experts in ons team die graag met je sparren over de mogelijkheden.
Benieuwd naar wat Microsoft Ads voor jou kan doen? Neem dan snel contact met ons op!