Een beeld zegt meer dan 1000 woorden, die uitdrukking hebben we allemaal al wel 1000 keer gehoord, neem ik aan. Maar waarom is dit eigenlijk zo?
Sneller dan woord
Licht is sneller dan geluid en beeld is sneller dan tekst. Zo simpel kan het zijn. Het menselijk brein heeft minder tijd nodig om een beeld te verwerken dan tekst. Tekst moet immers eerst gelezen worden, hierna moet het (goed) geïnterpreteerd en verwerkt worden. Voor een afbeelding is er ook geen bepaalde taal nodig. Een stelletje wat bij zonsondergang hand in hand langs het strand loopt. We weten toch allemaal dat dit dan om liefde gaat.
Content zonder beeld
Ontbreekt het jouw online content aan beeldmateriaal oftewel visuals? Dan loop je de kans om goed genegeerd te worden. Mensen klikken nu eenmaal sneller op advertenties die in de Google zoekmachine omhoog komen als er een leuk plaatje bij zit. We worden er gewoon automatisch naartoe getrokken. Test het zelf eens online. Tik een willekeurig woord in, in de zoekbalk van Google en kijk hoe je op de zoekresultaten reageert.
Reactie zoekmachines op beeld
Niet alleen wij reageren sneller op beeld, zoekmachines ook. Google geeft de voorkeur aan content verrijkt met afbeeldingen en laat de zoekresultaten die afbeeldingen bevatten eerder zien. Zorg er wel voor dat je afbeeldingen niet te zwaar zijn, anders komt dit de laadtijd van jouw website niet ten goede. Lees de blog Technische SEO, als je meer wilt weten over de technische aspecten van SEO.
Google Mijn bedrijf
Of wat dacht je van een goede Google Mijn Bedrijf (GMB) sectie? Een mooie afbeelding van jouw product of bedrijf met wat goede reviews. Waar bovendien actief gebruik wordt gemaakt van de optie Google Post, met visuals uiteraard, is gewoon Clickbait!
Beeld is emotie
Zoekmachines gaan lekkerder op afbeeldingen, zoals we hierboven al hebben kunnen lezen. Wederom niet alleen zoekmachines, het menselijk brein ook. We kunnen afbeeldingen associëren met bepaalde emoties en zijn daardoor eerder geneigd om sneller tot koop over te gaan. Oftewel conversie sinds we het hier toch over online marketing hebben. Laat de gebruikte afbeeldingen de emotie weerspiegelen die je voor ogen hebt voor jouw product of dienst, om zo de bezoeker te prikkelen en uiteindelijk aan te zetten tot verkoop.
Call to action
Het gebruik van beeld is een uitstekende call to action als we het effect ervan bekijken. Bij Online Klik weten we hoe we de verschillende online marketing disciplines in moeten zetten met gebruik van de juiste visuals. Sta je op het punt om veranderingen aan te brengen aan je website of wil je een hogere online zichtbaarheid, neem dan vooral contact op met onze vriendelijke specialisten. Wij helpen je gegarandeerd verder.