Onze SEO specialisten volgen alle ontwikkelingen nauwkeurig en voorzien je van alle nieuwe updates. Maar welke trends/updates gaan echt een verschil maken in 2019? Wij vertellen je er graag meer over.
Pagina snelheid
Google evalueerde je website op basis van optimalisatiepunten. Welke afbeelding moet worden verkleind? Het is een voorbeeld van een optimalisatiepunt dat invloed heeft op de laadtijd van je website. In juli is er een update geweest met betrekking tot pagespeed insights en midden november 2018 is er nog een update geweest. Nu zijn er twee verschillende statistieken: optimalisatie en paginasnelheid. Het laat zien hoe je website laadt bij elke bezoeker. De optimalisatie punten kun je volledig beheren door de problemen op te lossen die je websitesnelheid vertragen. Er zijn verschillende onderzoeken gedaan, waaronder door SEO Powersuite, en zij zeggen dat uit onderzoek blijkt dat het nog geen correlatie heeft met de organische ranking. Google tweakt deze punten nog.
Steeds meer mensen zoeken op mobiel, en daarom is de mobiele laadtijd nu belangrijker dan ooit. Heb je je website volledig geoptimaliseerd voor de desktopversie maar niet voor de mobiele versie? Ga er mee aan de slag om ervoor te zorgen dat je daar geen punten verliest!
Je merk gebruiken als ranking signaal
Hoe weet Google nu dat je merk een entiteit is? Door middel van niet-gekoppelde merkvermeldingen. De zoekmachine analyseert eigenschappen die het merk vermelden en daardoor krijgt Google een beter beeld van de autoriteit van het merk op een bepaald gebied.
Daarnaast is de context en het sentiment van elk onderdeel belangrijk. Adverteren, reputatie, vertrouwen en hoe los je als bedrijf klachten op? Door deze context leert Google het onderscheid te maken in goed en slecht. Het sentiment rondom merkvermeldingen kunnen een invloed hebben op de rankings van je website.
Actie ondernemen
Backlinks zijn een belangrijke ranking factor. Daarnaast vindt Google het positief als je op een natuurlijke manier je merk online vermeldt. Wat is jouw reputatie? Zorg voor interactie met de klant, help ontevreden klanten maar betrek ook positieve klanten. Er zijn talloze vermeldingen op het web die geen link bevatten. Gebruik de ‘Awario’ tool om die linkloze vermeldingen op te sporen. Je kunt deze partijen benaderen om een linkje toe te voegen naar jouw website.
Influencers en concurrenten
In een vorig artikel lieten we al zien hoe belangrijk influencers zijn geworden het afgelopen jaar. Dit wordt in 2019 alleen maar belangrijker. Laat ze over jouw merk praten via hun online kanalen. Hierbij kun je de Awario tool gebruiken om te zien welke influencers al over je merk praten. Dat komt natuurlijker over dan influencers benaderen die nog niet eerder wat over jouw merk vermelden. Wat doet de concurrent? Bekijk hoe zij hun merk op de markt zetten en zet een grondige analyse op om de zwakke en sterke punten van de concurrent de analyseren.
GDPR: General Data Protection Regulation
De nieuwe Europese privacyregelgeving is afgelopen mei 2018 ingegaan. Er was al een privacyregeling maar deze is vernieuwd. Houd jij je niet aan de nieuwe regels? Dan kun je een fikse boete ontvangen. Enkele aanpassingen die je kunt uitvoeren is het toevoegen van een cookiebeleid op je website en een aparte privacyverklaring.
Maar wat is dan de SEO update met betrekking tot GDPR? Google laat alle persoonlijke gebruikersgegevens na 26 maanden verlopen. Eerst werden deze eeuwig bewaard. Als eigenaar van een Google Analytics account kun je deze standaardperiode voor gegevensverzameling wijzigen en eventuele gegevens van gebruikers (op hun verzoek) verwijderen. Stel je wilt het langer dan 26 bewaren, dan moet je dat in ‘gegevensbehoud’ in GA aanpassen.
Mobile first indexing
Hierboven gaven we het al aan bij de pagina snelheid. Google gebruikt de mobiele versie van je website om je pagina te indexeren en te ranken. Via search console kun je een melding ontvangen hebben en deze ziet er zo uit:
We hebben de klantnaam weggelaten want wij vinden de privacy van onze klanten belangrijk! Google migreert websites naar mobile first index, hier heb je dus een melding van ontvangen. Google heeft mobile-first-indexering ingeschakeld voor je website. Het is het beste als je voor de migratie je website mobielvriendelijk hebt gemaakt. Heb je dat nog niet gedaan? Doe het nu! Pagespeed Insights geeft je goede inzichten over de laadtijd van je mobiele pagina. Heb je bovenstaande melding ontvangen in search console? Dan heeft de migratie plaatsgevonden en Google gebruikt vanaf nu in de rankings je mobiele weergave.
Zoals je hierboven leest is het belangrijk om direct aan de slag te gaan en niet te wachten tot het 2019 is. Ben jij helemaal up-to-date? Wij geven je graag advies om ervoor te zorgen dat je website er helemaal klaar voor is.