Online Klik

Blog

Conversies beter bijhouden met “Enhanced Conversions”

Met de AVG wet, de toekomstige verwijdering van third-party cookies en de steeds grotere vraag naar privacy is het voor technologiebedrijven steeds moeilijker om een consument online te volgen. Voor online marketeers is het gevolg dat advertentie presentaties steeds moeilijker en steeds minder accuraat aan het worden zijn. Er moest een antwoord op komen en nu hebben de grote technologiebedrijven er een antwoord op gevonden: Enhanced Conversions.

Wat zijn enhanced conversions?

Enhanced conversions zijn gebaseerd op het idee dat de gegevens “first-party” klantgegevens moeten zijn. Ofwel gegevens die een bedrijf zelf over een klant verzameld. Het voordeel hiervan is dat deze gegevens vaker betrouwbaarder zijn dan de gegevens die verzameld worden door de oude “third party” cookies.  Deze betrouwbaardere informatie kan met enhanced conversions verzameld worden, verstuurd worden naar Google Ads en vervolgens weer gebruikt worden door het algoritme om succesvollere campagnes te draaien. Daarnaast zien we in de praktijk dat enhanced conversions een realistischer beeld geeft omdat minder conversies worden gemist door onbetrouwbare of niet volledige informatie. In de praktijk zien we hierdoor 5% tot 10% meer conversies in dezelfde campagnes.

Houd-conversies-bij-met-enhanced-conversions

Hoe werkt het?

Zodra een klant gegevens invult op jouw website, bijvoorbeeld een leadformulier of hij/zij plaatst een bestelling, dan zijn deze gegevens beschikbaar voor enhanced conversions. De gegevens die je achterhaalt op de website worden vervolgens “gehasht” en daarna verbonden aan jouw Google profiel. Hiermee weet Google dus veel beter wie een aankoop heeft gedaan. Deze gegevens kunnen dan vervolgens meegestuurd worden naar Google Ads. Dit kan op verschillende manieren maar de meest gebruikte manier is via Google Tag Manager.

Wat zijn de voordelen van Enhanced Conversions?

Enhanced conversions heeft dus verschillende voordelen:

  • Realistischere conversie data
  • Het algoritme van Google Ads gebruikt betere data om zijn campagnes te optimaliseren. 
  • Uiteindelijk betere campagnes en relevantere vertoningen
  • Enhanced conversies werkt ook zonder cookies en is daarmee future proof. 

Instellen Enhanced Conversions

Wil jij ook gebruik maken van Enhanced Conversions? Wij helpen je graag. Onze dataspecialisten staan voor je klaar om het meeste uit je conversiedata te halen en betere campagnes te draaien. Neem vrijblijvend contact met ons op.