Contentmarketing wordt steeds belangrijker in de algehele marketing strategie van bedrijven. Het leven en de tijdlijn van de consument raakt steeds voller met gesponsorde content, waardoor het moeilijker wordt om de consument te overtuigen van jouw merk. Originele en relevante content kan enorm bijdragen aan de marketingdoelstellingen van je bedrijf. Maar wat is succesvolle content voor jouw bedrijf? In deze blog geven wij tips en inzichten voor het creëren van succesvolle content.
Relevante content
Wat voor soort content je gaat maken, hangt af van het product dat je verkoopt of de dienst die je aanbiedt. Je bedrijf vervult daarmee een bepaalde behoefte van de klant en de content die je maakt moet daarop gericht zijn. Het doel van jouw content moet zijn om een effectieve oplossing te bieden voor de behoefte van je klant. Logisch denk jij nu, maar hoe zorg ik ervoor dat mijn content interessant is voor mijn doelgroep? Hieronder gaan we daar verder op in.
- Content creëren kan op allerlei verschillende manieren, maar het belangrijkste is dat degene die je content te zien krijgt er ook iets aan heeft. Lost de content een huidig of toekomstig probleem van de potentiële klant op of herkent de potentiële klant zich helemaal niet in de content van jouw bedrijf? Het creëren van ‘educational content’ wordt om deze reden steeds waardevoller, omdat je de consument hiermee vooruit helpt. Deze positieve ervaring met je bedrijf zit in het geheugen van je potentiële klant en vertaalt zich later vaak uit naar de conversie die je zoekt.
- De techniek neemt steeds meer menselijke werkzaamheden over en dat zorgt voor automatisering. Echter is er nu een tegenbeweging gaande, die de menselijke inbreng waardeert. Voor je content betekent dit dat het centraal stellen van mensen effectiever wordt. Denk bijvoorbeeld aan de voorbeelden van grote merken als Allsecur met Tim en Tom, Corendon met Cor en Don en Jumbo met Frank Lammers. Deze voorbeelden zijn ook op kleinere schaal toepasbaar.
- Ondanks dat sociale media een steeds grotere plek innemen in het leven van mensen, zijn ook de traditionele social contacten belangrijk. Het organiseren van een evenement, open dag, lezing, meeting of elk ander offline evenement is de perfecte manier om contact te leggen met je doelgroep. Tegelijkertijd biedt dit ook de uitgelezen mogelijkheid tot het creëren van content. Foto’s, video’s: genoeg content voor de komende tijd. Op die manier krijgen mensen die er niet bij waren het gevoel dat ze iets gemist hebben, wat mogelijkheden biedt voor een herhaling van het evenement.
Vormen van content
Naast bovenstaande tips voor het creëren van content is het ook waardevol om na te denken over de soort content die je maakt. Je content kan bijvoorbeeld bestaan uit de gebruikelijke content, zoals foto en video. Video heeft de afgelopen tijd veel aan populariteit gewonnen, vooral omdat video content veel meer de aandacht trekt. Een goede video maken die past in jouw strategie kost vaak tijd en geld. Daarom zetten we hieronder een aantal vormen van content op een rijtje die relatief makkelijk te maken zijn:
- E-mail:
E-mail is een makkelijke en goedkope manier voor het bereiken van je doelgroep. De e-mail lijst van je bedrijf kan enorm waardevol zijn, mits je de ‘subscribers’ bereikt met relevante content. Denk er daarom goed over na hoe vaak je hen bereikt en of ze echt wat hebben aan de informatie die je deelt. Aanbiedingen of acties, maar ook het offline evenement dat je hebt georganiseerd, is goede content om te delen met mensen in je e-mail lijst. - Blogs
Een blog is een goed voorbeeld van ‘educational content’. Net als in deze blog, probeer je de potentiële doelgroep iets bij te brengen over een onderwerp dat hen interesseert. Op die manier krijgt de doelgroep een positieve houding tegenover je bedrijf. - Infographics:
Cijfers doen het altijd goed bij mensen. Zeker als de cijfers betrekking hebben tot een onderwerp dat hen aanspreekt. Denk er daarom eens over na om een infographic te maken met daarin grappige of onverwachte weetjes en feiten over de branche van je bedrijf.
Teamwork makes the dream work
Vind jij het lastig om op ideeën te komen voor de perfecte content voor jouw bedrijf? Samen kom je vaak tot de beste oplossingen. Organiseer daarom eens een brainstormsessie met de medewerkers van je bedrijf. Bespreek alle ideeën en vorm er een beeld bij. Vervolgens kies je de leukste ideeën uit en begin je met het creëren van de content.
Belangrijk is om hierbij goed in kaart te brengen wat je met je content wilt bereiken. Wil je traffic op je website realiseren, leads genereren of wil je aankopen realiseren? Stem je content hierop af en wees origineel!
Natuurlijk kan het lastig zijn om de juiste content op de juiste manier in te zetten. Heb jij na het lezen van deze blog vragen? Dan kun je altijd contact opnemen met één van onze specialisten.