Stories zijn al enkele jaren in opkomst. Je kent het waarschijnlijk voornamelijk in combinatie met Instagram, maar het wordt ook steeds vaker gebruikt bij bijvoorbeeld YouTube of LinkedIn. “Dan kunnen wij niet achterblijven” zal Google gedacht hebben. Vandaar dat de zoekmachine haar eigen stories heeft geïntroduceerd: Google Web Stories*.
Wat zijn Web Stories, wat kun je ermee en wat zijn de voordelen? Ik vertel het je graag!
*Web Stories zit momenteel nog in de bèta fase. De verwachting is dat eind deze zomer de definitieve versie beschikbaar is. Maar hé, een goed begin is het halve werk, dus onszelf hierop voorbereiden kan nooit kwaad!
Wat zijn Google Web Stories?
Web Stories is een nieuwe manier van content delen. In plaats van platte tekst met hier en daar wat afbeeldingen en een contactbutton, pak je content op een hele andere manier aan. Je maakt namelijk een slideshow met de content die je wil delen met gebruikers. In deze slides kun je foto’s, video’s, tekst, audio of bijvoorbeeld GIF’jes verwerken. Door te tikken op een story ga je naar de volgende slide en kan een gebruiker dus eenvoudig door je story swipen en uiteindelijk doorklikken naar je website.
Google Web Stories is ontwikkeld met Accelerated Mobile Pages (AMP) en speciaal te gebruiken op smartphones. De stories zijn bedoeld om je organische vindbaarheid in Google te verbeteren. Je stories worden namelijk geïndexeerd in de zoekresultaten. Daar gaat ons SEO-hart sneller van kloppen!
Web Stories: enkele voordelen
- In tegenstelling tot de social media stories, verdwijnen Web Stories niet na verloop van tijd.
- Content via Stories is aantrekkelijker dan de ‘traditionele’ content op een webpagina.
- Je kunt de stories embedden en dus hergebruiken.
- Het format is ideaal om meer mobiele gebruikers naar je site te realiseren en op een snelle, overzichtelijke manier informatie met hen te delen.
- Web Stories sluit perfect aan bij de trend van Google: het weergeven van resultaten die snel antwoord geven op een zoekvraag.
- Deze vorm van content is goed indexeerbaar en kan snel een ranking innemen in de zoekresultaten.
Aan de slag?!
Leuk, zo’n Web Story, maar wat we allemaal willen weten is hoe het eindresultaat eruit ziet en hoe je ze moet maken. Dat is wellicht gemakkelijker dan je denkt, vooral als je website draait op WordPress. Google heeft namelijk een handige (bèta) plugin gebouwd waarmee je jouw Web Stories kunt maken. Omdat het een bèta-versie is, zijn nog niet alle functies beschikbaar. De verwachting is dat de definitieve versie – met alle functies – aan het einde van de zomer beschikbaar is. De plugin is hier te downloaden. Je vindt hier ook meer informatie over de templates en uitleg over het inzetten van je stories.
Omdat de huidige plugin nog niet over alle opties en mogelijkheden beschikt, kun je tegen problemen aanlopen waardoor het eindresultaat van je story niet is zoals je zou willen. Maar dat hoeft je er niet van te weerhouden om alvast wat dingetjes uit te testen en uit te zoeken.
Geen WordPress website?
Ik hoor je al denken: “Maar wat als ik geen gebruik maak van WordPress?”. Dan is er geen man overboord! Er zijn ook andere mogelijkheden om je Web Stories te maken. Deze link helpt je verder!
Voorbeelden van Web Stories
In Nederland zijn nog niet zoveel voorbeelden te vinden van Web Stories, maar hieronder vind je twee voorbeelden om wat inspiratie op te doen en het eindresultaat te bekijken:
Google geeft de stories weer in de zoekresultaten, de pagina met ‘afbeeldingen’ en dus ook op Google Discover. Kortom; de plekken waar Google suggesties laat zien die wellicht interessant voor jou kunnen zijn.
Optimaliseren voor SEO
Ook niet onbelangrijk: is jouw verhaal meteen zichtbaar? Nee, het maken van een Web Story betekent niet automatisch dat jouw verhaal direct terug te vinden is in de zoekresultaten van Google. Dat zou natuurlijk weer te makkelijk zijn 🙂 Het is daarom belangrijk om je verhaal SEO-proof te maken. Een aantal tips:
- Aantal tekens: gebruik maximaal 40 tekens voor je titel en maximaal 200 tekens voor je tekst.
- Aantal slides: maak minimaal 5 en maximaal 30 slides. Google adviseert om tussen de 10 en 20 slides te gebruiken.
- Structured data: voeg gestructureerde data aan je verhalen toe, zodat Google je content beter kan begrijpen.
- Externe links: gebruik maar één externe link in je verhaal.
- Video: maak je gebruik van een video? Zorg er dan voor dat deze max. 15 seconden duren (en dat ze ondertiteld zijn).
Ook aan de slag met Web Stories of wil je hier graag meer over weten? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen!