Een drukke ondernemer heeft veel tijd en geld in zijn Search campagne gestoken. Hij verkoopt luxe keukenapparatuur via zijn website, deze campagne moet ervoor zorgen dat hij volgende maand een recordomzet haalt. Er zijn net nieuwe messensets en snijplanken toegevoegd aan zijn assortiment dus hij besluit zijn geld te spenderen aan de termen ‘messenset’ en ‘snijplank’. Hier zoeken consumenten immers op. Hij sluit zijn laptop af, gaat slapen en droomt stiekem al over de conversies die binnen gaan komen.
Enkele dagen later besluit hij om de resultaten te bekijken, hij schrikt zich kapot wanneer hij ziet dat er geen enkele aankoop gedaan is. Boos en teleurgesteld gaat hij op onderzoek uit, hij doet dit door in Google Advertenties te kijken naar de zoektermen die mensen gebruiken. Al snel snapt hij waarom niemand bij hem iets gekocht heeft. Daar waar hij duurder keukenapparatuur verkoopt, stikt het van zoektermen als ‘goedkope messenset’ en ‘voordelige snijplank’.
Dit zijn totaal irrelevante bezoekers die hem veel geld hebben gekost. Maar hoe voorkom je dat jouw advertenties verschijnen bij deze zoektermen? Negatieve zoekwoorden toevoegen is een oplossing voor dit probleem. Negatieve zoekwoorden of uitsluitingszoekwoorden genoemd, zijn de woorden waarop jouw advertentie niet mag worden weergegeven. Het uitsluiten van irrelevante zoektermen zorgt ervoor dat jouw advertenties niet verschijnen bij zoektermen die niet ter zake doen. Jouw budget wordt hierdoor uitgegeven aan consumenten die wel relevant zijn. De kans op conversies is bij deze consumenten groter, dit is wat je uiteindelijk wilt bereiken.
Hoe moeten negatieve zoekwoorden worden toegevoegd?
De ondernemer besluit dat hij de woorden ‘goedkoop’ en ‘voordelig’ uit wil sluiten. Vol goede moed opent hij zijn Google Advertenties account, hij klikt op campagnes en gaat naar het tabblad ‘Zoekwoorden’. Tussen ‘Zoekwoorden zoeken’ en ‘Zoektermen’ ontdekt hij ook een button ‘Uitsluitingszoekwoorden’. Hij klikt hierop en drukt op het plus-icoon om de zoekwoorden uit te sluiten.
Verschillende soorten negatieve zoekwoorden
Er zijn verschillende soorten manieren waarop een negatief zoekwoord kan worden toegevoegd. Een ‘Exact uitsluitingszoekwoord’ is één van de opties die gebruikt kan worden. De naam van dit alternatief geeft al een beetje weg hoe dit in zijn werk gaat. Wanneer een exact uitsluitingszoekwoord wordt gebruikt, zal de advertentie niet verschijnen wanneer de zoekterm exact gelijk is aan dat woord.
Een andere optie is gebruik maken van ‘brede uitsluitingszoekwoorden’ (Modified Broad Match). Dit zorgt ervoor dat de advertentie niet zal worden weergegeven wanneer het woord één van de woorden in de zoekopdracht is. Het is ook mogelijk om meerdere woorden breed uit te sluiten, zet wel even een ‘+’ voor het woord.
Waarom negatieve zoekwoorden?
Door het gebruik van negatieve zoekwoorden is de kans groter dat er relevanter publiek op jouw pagina terecht komt. Omdat de ondernemer het woord ‘goedkoop’ heeft uitgesloten, sluit hij een grote groep consumenten uit die zijn product toch niet had gekocht. Tevens hoeft hij niet voor die klikken te betalen.
Doordat de irrelevante doelgroep wordt uitgesloten is de kans dat het CTR omhoog gaat ook aannemelijk te noemen. Dit zorgt er dan weer voor dat de kwaliteitsscore verbetert, waardoor je minder gaat betalen per klik.
Lijst met negatieve zoekwoorden
Het is relatief veel werk om per campagne zoekwoorden uit te sluiten, zeker voor bedrijven met veel producten en/of services zou dit een tijdrovend werkje kunnen worden. Echter heeft Google Advertenties hier iets op bedacht. Het is mogelijk om lijsten te maken met negatieve zoekwoorden, deze kunnen vervolgens bij verschillende campagnes ingezet worden. Klik hiervoor bij Tools op ‘lijsten met uitsluitingszoekwoorden’.
Zoals inmiddels gelezen is het gebruik maken van negatieve zoekwoorden een hele fijne en nuttige manier om accounts te optimaliseren. Heb jij nog vragen, of kom je hier wegens tijdgebrek niet aan toe? Onze SEA specialisten helpen je graag!