Ben jij benieuwd of jouw organisatie het maximale bereik behaalt in Google Search? Na het lezen van deze blog weet jij precies waar de kansen liggen om het bereik van jullie search campagnes te maximaliseren!
Google optimaliseert zijn zoekmachine-algoritme voortdurend. De zoekmachine is constant bezig om de ervaring van de gebruiker te verbeteren, zodat ze betere resultaten kan vertonen wanneer iemand een zoekopdracht uitvoert. Een voorbeeld van zo’n update is het uitfaseren van modified broad zoekwoorden een tijdje geleden. Echter niet alleen het zoekmachine-algoritme verandert, ook het zoekgedrag van de gebruiker is constant in beweging.
Om er zeker van te zijn dat je alle kansen benut om het volume in de markt op te vangen moet je drie aspecten van Google Search checken.
Exact & phrase zoekwoorden
Stel jezelf de vraag welke zoekwoorden interessant zouden kunnen zijn voor personen die op zoek zijn naar jouw dienst of product. Op deze termen kun je direct zichtbaar zijn wanneer je specifiek op deze termen inkoopt. Je koopt dan in op exacte zoekwoorden. Phrase (woordgroep) zoekwoorden zorgen ervoor dat je al een beetje buiten de lijntjes kunt kleuren. Deze termen triggeren namelijk zoektermen die in combinatie met het betreffende zoekwoord gezocht worden.
De volgende zoektermen kunnen getriggerd worden wanneer we inkopen op de zoekterm ‘grasmaaiservice’:
Broad match voor een groter bereik
Om het bereik van je search campagnes verder te vergroten kun je gebruik maken van broad match zoekwoorden. Dit zoekwoord type triggert synoniemen van het door jouw ingekochte zoekwoord. Zo vang je al het zoekvolume op wat gerelateerd is aan het onderwerp. Pas hierbij wel goed op, want de kosten kunnen bij dit zoekwoord type in hoog tempo oplopen.
Zoekwoorden op basis van de landingspagina
Als kers op de taart kun je Google de ruimte geven om advertenties te creëren op basis van de landingspagina van je website. Mocht je in de handmatige targeting een onderwerp gemist hebben, dan zorgt deze campagne ervoor dat je toch zichtbaar bent en geen potentiële bezoekers zult mislopen.
Wanneer je deze drie aspecten succesvol verwerkt in jouw Google Ads account weet je zeker dat jouw organisatie maximaal zichtbaar is in Google Search!
Wil je nog meer te weten komen over het maximaliseren van jouw bereik binnen Google? Kom dan eens langs om te sparren tijdens een goede kop koffie.