Wat is het belang van een goede productfeed?

Wat is het belang van een goede productfeed?

Voor retailers is een goede product data feed één van de belangrijkste factoren voor succesvolle campagnes middels betaalde advertentiekanalen. Maar wat is een productfeed precies en waarom is het is het zo belangrijk om een goede feed te hebben?

Wat is een productfeed?

Een product of data feed is niets meer dan een bestand met een reeks data. Dit bestand is vaak een .txt, .csv of .xml bestand met daarin gedetailleerde data over jouw producten. Denk hierbij aan de titel van het product, het id-nummer, prijs, categorie, kleur en ga zo maar door. Een data feed wordt daarom ook vaak een productfeed genoemd, omdat de data vaak overeenkomt met het gehele productassortiment.

Waarom is het van belang dat je als retailer een goede productfeed hebt?

Ondanks dat Google de afgelopen jaren het digitale landschap heeft gedomineerd, zijn er de laatste jaren meerdere kanalen bijgekomen voor retailers om hun product nóg beter onder de aandacht te brengen. Denk hierbij aan verschillende prijsvergelijkers en marktplaatsen zoals Bol.com, Ebay, Amazon, Beslist.nl en Facebook. Als een retailer zijn producten op deze platformen wil verkopen, moet de productfeed voldoen aan de specifieke vereisten die elk platform stelt. Het kan zijn dat de productfeed voor Bol.com aan andere richtlijnen moet voldoen dan die van Amazon.

Channable

Wat zijn veel gemaakte fouten m.b.t. productfeeds?

Er zijn een aantal factoren die een succesvolle campagne kunnen belemmeren wanneer een retailer werkt met productfeeds. Om je op weg te helpen, brengen we een aantal veelgemaakte fouten in kaart:

  • Missende/incorrecte ‘Unique Product Identifiers’ zoals GTINs, MPNs & merk
  • Prijzen die niet kloppen, doordat deze bijvoorbeeld niet vaak genoeg worden geüpdatet
  • Een onjuiste voorraad in de feed
  • Povere titelstructuur (bv. LED Strip, i.p.v. RGB LED Strip – 12V – 5 meter)
  • Povere productcategorisatie (bv. dat jouw producten worden gecategoriseerd als schoonheidsproducten terwijl je accuboren verkoopt)
  • Lage resolutie afbeeldingen
  • Ontbrekende productbeschrijvingen

Dit zijn allemaal fouten die vaak makkelijk te verhelpen zijn, maar wel een grote impact kunnen hebben op de sales en dus ook je omzet.

Hoe optimaliseer je een productfeed?

Het optimaliseren en verrijken van je productfeed is essentieel. Je wilt immers de best mogelijke feed aanleveren aan eerdergenoemde kanalen. Dit resulteert immers in betere advertenties, een verhoogde click-through-rate & conversieratio en dus ook een betere return-on-investment. Feed optimalisatie is vrij complex, daarom geven wij een aantal eenvoudige aanbevelingen die jouw resultaten zullen verbeteren:

  • Titel / title

    De titel is het meest prominent in beeld in je advertentie. Zorg er daarom voor dat je titel direct vertelt wat iemand te zien krijgt op de landingspagina.

  • Omschrijving / description

    Gebruik dit attribuut om de potentiële klant te vertellen over je product. Vertel over de specificaties, visuele kenmerken en voordelen van het product. Benoem dus de belangrijkste kenmerken voor je doelgroep.

  • Afbeelding / image

    Zorg ervoor dat de afbeelding altijd hoort bij het product dat wordt beschreven in de titel en omschrijving. Daarnaast moet ervoor gezorgd worden dat de afbeelding van een hoge resolutie is. Je kan ook vaak meerdere afbeeldingen meesturen. Voor sommige producten kan het een meerwaarde zijn om het vanuit meerdere hoeken te laten zien. Denk bijvoorbeeld aan schoenen of een auto.

Data feed management platformen

Er zijn verschillende platformen op de markt waarmee je jouw originele productfeed kunt omtoveren tot een feed die geschikt is voor bijvoorbeeld een Bol.com of een Beslist.nl. Mocht je besluiten om een data feed management tool te gebruiken, raden we aan om te kijken naar:

  • gebruiksvriendelijkheid van het platform
  • de mogelijkheid om feeds te genereren voor jouw beoogde kanalen
  • je budget en of je verwacht dat deze investering eruit kan worden gehaald

Heb jij een productfeed maar heb je het gevoel dat je hier nog meer uit kan halen dan je nu doet? Kom dan eens langs voor een kop koffie of thee! We bekijken graag de mogelijkheden hoe we jouw feed en webshop verder kunnen helpen.