Back to basic: Groeien met zoekwoorden

Back to basic: Groeien met zoekwoorden

Lijkt de groei van je search campagnes te stagneren en heb je geen idee wat de volgende stap is om groei te realiseren? Jij bent niet de enige. De basis van een Google Ads account lijkt simpel. Je bepaalt de doelen en structuur van je campagnes en zoekt hierbij naar specifieke zoekwoorden die je kunnen helpen een aankoop of lead te genereren.

De volgende stap is al wat lastiger. Je probeert de zichtbaarheid voor dit selecte gezelschap aan zoekwoorden op een verantwoorde manier te vergroten aan de hand van gerichte optimalisaties. Hierdoor worden je advertenties aan een groter publiek met hetzelfde doel vertoond.

Wanneer deze stap succesvol is gebleken, kun je de huidige campagnes uitbreiden met extra zoekwoorden om je advertenties specifieker te maken en je zoekvolume te vergroten.

De concurrentie een stap voor

Hoe specifieker de zoekterm, hoe hoger de aankoopintentie. Dat is in veel gevallen de regel. Dit leidt ertoe dat de concurrentie op zoekwoorden met een hoge aankoopintentie structureel stijgt. Het zorgt er op hetzelfde moment ook voor dat de kosten voor deze zoekwoorden hoger liggen. Immers blijft het aantal “belangrijke” zoekwoorden gelijk en komen er alleen maar meer concurrenten om de hoek kijken.

Heb jij je weleens afgevraagd hoe jij de concurrentie een stap voor kunt zijn?

Dezelfde regel als bij “dure” zoektermen geldt voor zoektermen met een lagere klikprijs. Hoe algemener een term is, hoe goedkoper de klik voor dit zoekwoord wordt. Maar dat niet alleen, ook zal het volume van deze woorden groter zijn. Men zoekt nu eenmaal meer op algemene termen dan dat zij doen naar specifieke termen.

Een groot gedeelte van de Google adverteerders haakt hier echter af. Zij kijken enkel naar de termen die direct een aankoop of lead opleveren en zullen hierdoor sneller hun Google Ads plafond bereiken en eerder stagneren in hun groei via Google Ads.

Horizon verbreden met zoektermen

Om verder te kunnen groeien is het echter van belang dat je jouw doelgroep door zijn gehele klantreis kunt begeleiden. Het kan in dit geval een goede keuze zijn om je horizon te verbreden en personen al aan het begin van hun reis kennis te laten maken met jouw bedrijf.

Dit kun je doen door de dekking van je zoekwoorden uit te breiden met meer brede en algemene zoekwoorden. Daarmee vang je de eerste vragen van je potentiële klant op en help je mensen al tijdens de eerste stappen van hun zoektocht.

Wanneer jouw potentiële klant in een vroeg stadium kennismaakt met jouw organisatie door bijvoorbeeld de website te bezoeken, kunnen zij worden ingedeeld in belangrijke doelgroepen. Deze doelgroepen helpen uiteindelijk zelfs om een betere positie in te nemen in de zoekresultaten wanneer zij later een meer gedetailleerde zoekopdracht doen. Zo creëer je in een vroeg stadium een voordeel op je concurrenten.

Ben jij klaar voor de volgende stap?

Is jouw organisatie  toe aan de volgende stap in het groeiproces? Probeer dan potentiële klanten in een vroeg stadium al te helpen in hun zoektocht naar een oplossing. Dit levert voor de lange termijn een voordeel op en zorgt ervoor dat jouw huidige campagnes meer volume genereren en uiteindelijk beter presteren.

Wil jij ook de volgende stap nemen in het groeiproces? Kom dan eens langs om te sparren tijdens een goede kop koffie.