Alsjeblieft, 10 gratis SEO-tools voor jou

Alsjeblieft, 10 gratis SEO-tools voor jou

Wil jij graag aan de vindbaarheid van je website werken maar heb je een beperkt budget? Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn. Uiteraard is het afhankelijk van je doelstellingen of je ze wel gaat halen (bij een wel heel beperkt budget), maar veel dingen kun je in kaart brengen en verbeteren met gratis SEO-tools. Handig, als je even geen budget kunt vrijmaken voor professionele tools. Wij zouden zeggen: let’s get started!

 

 

Hieronder vind je 10 gratis SEO-tools die wij erg handig vinden en jou écht een stapje verder gaan helpen! En het is echt niet allemaal ‘abracadabra’. We starten met de essentiële en algemene tools, daarna bespreken we per SEO-onderdeel (content, techniek en linkbuilding) handige tools die jou gaan helpen.

 

Tools die je écht niet kunt missen

Zonder de essentiële tools kom je niet ver, dus laten we daar mee beginnen. Er zijn namelijk een aantal tools die je inzichten geven in jouw resultaten. En meten is weten (cliché, maar o-zo-waar), dat kunnen we niet vaak genoeg benadrukken.

 

1. Google Analytics

 

 

Een gratis tool, waar je heel veel mee inzichtelijk kunt maken. Aan de hand van deze statistieken weet je of je op de goede weg bent. In een hele beknopte samenvatting kun je zien:

  • via welk kanaal bezoekers je website bezoeken;
  • welke pagina’s ze bezoeken en hoe lang ze op deze pagina’s bijven;
  • of ze op een mobiel, desktop of tablet gebruikmaken;
  • uit welke regio jouw websitebezoekers komen.

En nog véél meer, dus hop! Maak dat gratis account aan en voeg een stukje code toe aan je website en deze statistieken liggen voor het oprapen.

 

2. Google Mijn Bedrijf

 

 

Met een Google Mijn Bedrijf account kun je op een gratis manier meer informatie over je bedrijf laten zien als mensen op jouw bedrijfsnaam zoeken. Je kunt je bedrijf verifiëren en zo bedrijfsinformatie toevoegen, zodat klanten je online beter kunnen vinden.

 

Zo kun je via Google Mijn Bedrijf de volgende informatie delen:

  • Openingstijden
  • Adres
  • Website
  • Reviews
  • Lopende acties, aanstaand evenement, etc.

 

3. Google Search Console

Google Google Google, ja, de eerste tools zijn allemaal van Google. Verrassend!  Met Google Search Console heb je als SEO’er inzicht in een aantal belangrijke technische zaken van je website:

  • Welke pagina’s worden geïndexeerd en welke niet?
  • Welke pagina’s zijn langzaam en moeten verbeterd worden?
  • Welke pagina’s bestaan niet meer en geven een 404-code?
  • En nog veel meer!

Maar je krijgt ook inzicht in zoekwoorden die voor jou het meeste organische websiteverkeer realiseren. Heel handig dus, om te kijken of de werkzaamheden die je verricht (of misschien wel laat verrichten) het gewenste effect opleveren.

Content tools

Dan zijn we nu aangekomen bij de tools die je kunnen helpen om de content op je website te verbeteren. Want zonder content, geen website. Of naja, geen goede website dan. Zonder goede content ga je de strijd met je concurrenten niet winnen. Check sowieso eens de websites van je belangrijkste concurrenten: waar schrijven zij over? En hoe vaak delen zij nieuwe content? Misschien in de vorm van een blog of kennisbank?

De volgende gratis SEO-tools helpen je bij het vinden van de juiste zoekwoorden en onderwerpen voor jouw online business.

 

4. AnswerThePublic

Misschien denk je wat doet die man hier nu weer? Dat is hét gezicht dat je ziet als je de tool AnswerThePublic opent. Onze SEO’ers zien hem dus bijna wekelijks op hun beeldscherm verschijnen. Voor het gemak noemen we hem Gerrit. Gerrit helpt jou om vragen in kaart te brengen rondom een belangrijk zoekwoord voor jou. Hij weet precies welke vragen in Google veel gesteld worden, zodat jij daar op kunt inhaken.

Met de gratis versie kun je wel maar een aantal zoekopdrachten per dag doen.

 

5. Ubersuggest

Ubersuggest is handig om het zoekvolume en de moeilijkheidsgraad van een zoekwoord te bepalen. Dan weet je waar mensen veel op zoeken en kun je je daar op gaan richten. Of je combineert juist een aantal zoekwoorden met een laag zoekvolume, dat kan natuurlijk ook een goede strategie zijn.

 

6. Google Suggest

Je kunt ook gebruikmaken van Google Suggest: de zoekwoorden die je als suggestie in Google te zien krijgt als je een zoekwoord intypt’. Handig! Zie hieronder:

Technische tools

Om te kijken of er technische zaken aan je website verbeterd kunnen worden gebruiken wij graag een aantal tools. Die tools laten je op een makkelijke manier zien waar mogelijke optimalisatiekansen liggen.

 

7. Screaming Frog

Zeg je technische SEO, dan zeggen onze SEO’ers in koor: Screaming Frog! Een ideale tool om heel snel fouten op te sporen, vooral bij websites die heel veel pagina’s hebben. Dat lukt handmatig niet meer. Zo kun je bijvoorbeeld:

  • Broken links en afbeeldingen achterhalen;
  • Ontbrekende of dubbele titles, meta descriptions, H1 of H2’s opsporen;
  • ‘Zware’ afbeeldingen op je site zien, die je daarna eenvoudig kunt comprimeren;
  • Je interne linkstructuur in kaart brengen en aan de hand daarvan optimaliseren.

 

Uiteraard kun je met deze tool nog veel meer, dat kun je zelf gaan uitzoeken. De gratis versie laat je per website tot 500 URL’s crawlen. Genoeg te doen, aan de slag dus!

 

8. Page Speed Insights

Wist je dat bijna de helft van de bezoekers een website weer verlaat als het langer dan 3 seconden duurt voordat de website geladen is? Het is dus zaak om ervoor te zorgen dat je website snel laadt. En leg dan vooral de focus op mobiel, want dat wordt steeds belangrijker! Ga maar eens bij jezelf na, je verwacht toch dat een website snel opent als je ‘even snel‘ iets op je mobiel wilt opzoeken?

 

Let er wel op dat dit een indicatie is voor de websitesnelheid en staar je niet blind op het getal. Een lagere score heb je niet altijd helemaal zelf in de hand en vergelijk het altijd met je concurrenten. Zo kun je het in perspectief plaatsen. Scoren jouw concurrenten in Google ook allemaal ondermaats? Dan is er waarschijnlijk nog geen man overboord.

 

Tip: check ook andere tools die jouw websitesnelheid in kaart brengen. Aan de hand van meerdere tools krijg je een beter beeld.

9. GTMetrix

Een andere handige tool om je websitesnelheid in kaart te brengen is GTMetrix. Er worden een aantal onderdelen onder de loep genomen, waarna de website een oordeel velt over jouw websitesnelheid. Zo weet je precies waar jij nog punten laat liggen. Let er ook bij deze tool op: niet alle verbeteringen zijn ook echt nodig. Dus ga bij elk punt na of het voor jouw website écht relevant is om op te pakken. Zo niet, door naar de volgende!

 

Linkbuilding tool

Als je daadwerkelijk aan de slag gaat met linkbuilding is het belangrijk om een website goed te kunnen beoordelen. Eén van de vele factoren waar je dan naar kijkt is de autoriteit van de website. Hoe hoger de autoriteit, hoe waardevoller de link is voor jouw website (uiteraard moet je deze statistiek naast alle andere vereisten leggen als je een ‘kwalitatieve’ link zoekt).

 

10. MozBar

En dan de laatste onmisbare gratis tool: de MozBar. Met deze tool heb je direct de autoriteit van een domein (Domain Authority) en pagina (Page Authority) inzichtelijk. Oh en niet te vergeten de spamscore, want links op spammy sites willen we natuurlijk liever niet!

 

Aan de slag of liever uitbesteden?

Ga jij het liefst zelf aan de slag om je website te verbeteren en SEO-proof te maken? Dan hopen we natuurlijk dat je iets hebt aan de gratis tools! Uiteraard krijg je niet alle inzichten die je soms wel degelijk nodig hebt, maar je komt in ieder geval een heel eind!

 

Of ben jij nieuwsgierig wat onze SEO-specialisten voor jou kunnen betekenen? Zodat jij deze tools zelf weer snel kunt vergeten? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op! Wij maken dan een SEO scan van je website om te kijken waar jij kansen laat liggen en gaan daar dan graag samen mee aan de slag.