Blog

Adverteren op WhatsApp

Adverteren via social media kanalen is enorm populair en Facebook geldt hierbij voor velen ongetwijfeld als meest bekende platform. Logisch ook, want samen met Google is Facebook één van de grootste verkeersbronnen voor de websites van bedrijven. Maar wist jij al dat adverteren via Facebook veel verder gaat dan alleen het platform zelf? Het advertentiebeheer in de Facebook Business Manager biedt steeds meer mogelijkheden en je advertenties worden op steeds meer verschillende plaatsingen vertoond. Denk hierbij aan Instagram, maar ook adverteren via WhatsApp – Facebook nam WhatsApp in 2014 over voor 19 miljard dollar – is zo’n nieuwe mogelijkheid. We vertellen je graag wat WhatsApp te bieden heeft en wat de kansen zijn voor jouw bedrijf.

WhatsApp in cijfers

In Nederland gebruikt bijna iedereen WhatsApp om elkaar berichten te sturen (bijna 12 miljoen Nederlandse gebruikers). De app wordt in meer dan 100 andere landen gebruikt. In totaal gebruikt 70% van de gebruikers Whatsapp dagelijks, terwijl er per dag 100 miljoen keer wordt gebeld en 55 miljoen keer wordt gevideobeld. De app wordt dus door enorm veel mensen veelvuldig gebruikt en met de nieuwe mogelijkheid in de Facebook Business Manager biedt dat kansen op het gebied van adverteren.

Whats-app-gebruikers-Nederland

Figuur 1: WhatsApp gebruikers Nederland per jaar (© Statista 2019)

Adverteren in WhatsApp

Om de nieuwe functie te kunnen gebruiken, dien je een WhatsApp Business account op te zetten voor je bedrijf. Met je bedrijfsprofiel kun je in contact komen met potentiële klanten en kun je ook weergeven waar en wanneer ze je kunnen bereiken. Het WhatsApp Business account was eerder al te gebruiken, voornamelijk voor het bieden van service aan en het in contact blijven met klanten.

Bedrijfsprofiel-op-whatsapp

Afbeelding 1: Bedrijfsprofiel op WhatsApp

Met een campagne in de Facebook Business Manager is het nu mogelijk om mensen via advertenties in contact te laten komen met je bedrijf. Waar mensen voorheen werden doorgestuurd naar de website, messenger of een Facebook event, kun je nu een actieknop toevoegen die mensen rechtstreeks naar WhatsApp leidt. Hier wordt een gesprek met jouw bedrijf gestart en kom je dus persoonlijk in contact met potentiële klanten, kun je vragen beantwoorden en hen van meer informatie voorzien. Dit biedt grote kansen, omdat het pad naar een conversie steeds meer contactpunten met klanten bevat. Juist het hebben van persoonlijk contact kan dit pad inkorten en daarmee sneller naar de conversie leiden.

Voorbeeld-advertentie-die-mensen-naar-whatsapp-leidt

Afbeelding 2: Voorbeeld van een advertentie die mensen
naar WhatsApp leidt

Is dit een kans voor mijn bedrijf?

Natuurlijk is het niet zo dat adverteren in WhatsApp voor ieder bedrijf geschikt is. Biedt jouw bedrijf een dienst of product aan waar klanten langer over nadenken voordat zij overgaan tot aankoop? Dan is adverteren via WhatsApp een goede mogelijkheid om de klant van de juiste informatie te voorzien en eventuele twijfel weg te nemen. Biedt jouw bedrijf producten aan waarbij klanten relatief een snelle keuze maken? Dan is adverteren via Whatsapp minder interessant, maar kan WhatsApp Business wel interessant zijn voor het verbeteren van je klantenservice.

Ben jij door het lezen van deze blog enthousiast geworden over de nieuwe mogelijkheden van WhatsApp, maar heb je vragen over het inrichten van deze campagnes via de Facebook Business Manager? Neem gerust eens contact met ons op, zodat wij je van advies kunnen voorzien of eventueel kunnen helpen met het opzetten van WhatsApp campagnes.