Adverteren op Amazon: Sponsored Products

Adverteren op Amazon: Sponsored Products

De meeste bezoekers van Amazon starten hun zoektocht naar een product via de zoekbalk. Hierna toont Amazon de beste productresultaten voor de door jou gekozen zoekterm. Net als bij Google kan er onderscheid worden gemaakt tussen organische zoekresultaten (op basis van kwaliteit van de productomschrijving, beoordeling, prijs, etc.) en advertenties. Productadvertenties herken je direct aan het kopje links bovenaan: ‘Gesponsord’. Producten waarmee wordt geadverteerd krijgen vaak een betere plaats in de zoekresultaten binnen Amazon.

Advertenties via ‘Sponsored Products’ op Amazon?

Een Sponsored Products advertentie laat 1 product zien. Deze advertentie wordt vertoond op de 1e pagina met zoekresultaten en op productpagina’s, waar de advertentie gelijk zichtbaar is.

Deze advertentiemogelijkheid helpt je bij het vergroten van het aantal verkopen. Je bent namelijk zichtbaar op het moment dat een potentiële klant actief naar een product op zoek is zoals dat van jou.

Hoe werkt het?

Sponsored Product advertenties werken op basis van het ‘pay per click’ model, waarbij de adverteerder een veiling moet winnen om vertoond te worden. De hoogste bieder krijgt beschikking tot advertentieruimte en betaalt het één na hoogste bod.

Je betaalt pas als de bezoeker daadwerkelijk op jouw advertentie klikt. Je bepaalt zelf de maximale kosten per klik die je wilt betalen. Ook kun je een maximaal (dag)budget instellen, waardoor je nooit meer uitgeeft dan vooraf verwacht.

Sponsored Product advertenties kunnen op de volgende plaatsen vertoond worden:

  • Bovenaan de zoekresultaten
  • Onderaan de zoekresultaten
  • Op de productpagina van andere producten
    • In de carrousel onder de beschrijving van het product
    • Boven de klantreviews

Targetingmogelijkheden

Tijdens de opzet van een Sponsored Products campagne kun je kiezen uit een aantal targeting opties. Welke targeting opties zijn mogelijk?

Automatic targeting

Kies je voor automatic targeting dan heb je keuze uit 4 verschillende ‘match types’: close match, loose match, substitutes en complements.

Close match & loose match

Wanneer je kiest voor close- of loose match zullen je advertenties vertoond worden in de zoekresultaten, wanneer de zoekterm van een bezoeker overeenkomt met jouw product(beschrijving).

Substitutes & complements

Wanneer je kiest voor substitutes- of complement match zullen je advertenties vertoond worden in de zoekresultaten, wanneer bezoekers productpagina’s bekijken van vergelijkbare producten. Ook worden je advertenties vertoond bij producten die aansluiten bij jouw product.

Je kunt per match type zelf bepalen wat de maximale kosten per klik mogen zijn. Het is ook mogelijk om een bodaanpassing te plaatsen op één of meerdere plaatsingen. Zo kun je bijvoorbeeld 20% bovenop je maximale bod bieden op plaatsingen bovenaan in de zoekresultaten. Je kunt er ook voor kiezen om een bodverlaging in te stellen op plaatsingen die minder goed presteren. Hierdoor wordt minder budget besteed aan dit type plaatsing. Je kunt een bod met maximaal 900% verhogen of verlagen.

Manual targeting

Kies je voor manual targeting dan kun je zelf zoekwoorden kiezen waar je op wilt bieden.

Keyword targeting

Wanneer je kiest voor keyword targeting bied je als het ware op zoekwoorden. Wanneer de zoekterm van de bezoeker overeenkomt met het zoekwoord dat je target dan wordt jouw advertentie vertoond. Wanneer de bezoeker vervolgens op jouw advertentie klikt, betaal je hiervoor. Je wilt alleen zoekwoorden targeten die nauw aansluiten bij jouw product. Zo voorkom je dat je budget besteedt aan non-relevante zoektermen.

In het advertentiesysteem van Amazon heb je drie soorten zoekwoorden die je in kunt zetten:

  • Exact match: het zoekwoord komt exact overeen met de zoekterm van de bezoeker.
  • Phrase match: het zoekwoord/zinsdeel komt voor in de zoekterm van de bezoeker.
  • Broad match: het zoekwoord komt overeen met de zoekterm, een variant van de zoekterm of een synoniem van de zoekterm.

Om ervoor te zorgen dat je geen budget besteedt aan non-relevante zoekopdrachten kun je zoekwoorden uitsluiten. Deze ‘negative keywords’ zorgen ervoor dat zoektermen van bezoekers niet gekoppeld worden aan target zoekwoorden van de adverteerder, wanneer de zoekopdracht een negatief zoekwoord bevat.

ASIN targeting

Een ASIN is het product-ID van Amazon. Je kunt een lijst samenstelling met ASIN’s van producten die je vervolgens kunt targeten. Wanneer één van de geselecteerde ASIN’s bovenaan in de zoekresultaten verschijnt wordt jouw advertentie ook vertoond.

Category targeting

Je kunt product categorieën targeten. Wanneer producten bovenaan de organische zoekresultaten getoond worden – en deze in de door jouw gekozen categorie vallen – dan wordt jouw advertentie vertoond.

Wat kunnen wij voor jouw bedrijf betekenen?

Verkoopt jouw bedrijf producten online? Dan is Amazon – en de advertentiemogelijkheden dat het platform biedt – zeker het proberen waard.

Ben jij door het lezen van deze blog enthousiast geworden over de advertentiemogelijkheden van Amazon, maar heb je vragen over het opzetten en inrichten van een bedrijfsaccount? Neem gerust eens contact met ons op, zodat wij je van advies kunnen voorzien of eventueel kunnen helpen met het opzetten van een Amazon account.