Je website is het uithangbord van jouw organisatie in de online wereld. Hij moet zorgen voor uitstraling, informatie, klantenbinding en bovenal omzet. Regelmatig wordt het hebben van een website nog gezien als een doel op zich, in plaats van een middel om jouw online doelstellingen te behalen. Te vaak komen er websites voorbij die niet afgestemd zijn op de doelgroep en het gewenste websitegedrag van de bezoekers.
Wil jij ervoor zorgen dat de bezoekers van jouw website snel en eenvoudig vinden wat zij zoeken? Met deze website optimalisaties kun jij vandaag al aan de slag!
Wanneer men aan de slag gaat met website optimalisaties focussen zij zich veelal op de verkeerde zaken. Wat is de vorm van een call to action button, past dit icoontje wel bij de uitstraling van de website? Het maakt de bezoeker niet veel uit of je actieknop rond is of hoeken heeft. Dit soort aanpassingen resulteren vrijwel nooit in meer offerte-aanvragen, verkopen of een hogere klanttevredenheid. Om te zorgen dat je bezoekers actie ondernemen, moet je het gedrag van de bezoekers kunnen veranderen. Met deze tips geef jij aandacht aan de onderwerpen die werkelijk invloed hebben op het website gedrag van jouw bezoekers.
Zorg voor een eenvoudige en duidelijke navigatie
Zet belangrijke informatie aan de linkerkant van de pagina. Heatmap onderzoek heeft aangetoond dat websitebezoekers in Westerse landen browsen en scannen volgens een F-patroon net zoals ze een boek lezen.
Implementeer een zoekfunctie in de header van je website. Zo kunnen gebruikers direct op zoek naar het onderwerp dat voor hen belangrijk is. Daarnaast minimaliseer je de kans dat gebruikers ergens vastlopen, omdat ze ten alle tijden een nieuwe relevante zoekopdracht kunnen doen binnen jouw website. Verder moet je ervoor zorgen dat je website clean is. Verwijder alle kansen op afleiding zodat jouw bezoekers direct op hun doel af kunnen gaan.
Geef advies met productstickers
Heb jij advies hoog in het vaandel staan? Dan is deze tip een absolute must-have. Als eigenaar van een website ben jij dé expert op het gebied van jouw producten of diensten. Laat de bezoekers profiteren van jouw kennis en geef een advies over de producten die jij aanraadt. ‘Coolblue’s keuze is’ hiervan een perfect voorbeeld.

Scroll voor meer
Het lijkt zo logisch maar in veel gevallen wordt informatie buiten het beeldscherm over het hoofd gezien omdat het niet binnen het eerste gezichtsveld valt.
Gebruik duidelijke call to actions
Wil je dat een gebruiker een actie uitvoert? Vraag het dan direct aan de bezoeker. De bezoekers van jouw website komen namelijk met een bepaalde intentie naar de site. Geef ze een steuntje in de rug bij hun zoektocht door duidelijk aan te geven wat ze aan jouw website hebben. Landingspagina’s kunnen tegenwoordig vrij lang worden. Is dat bij jou ook het geval? Zorg er dan voor dat je meerdere call to actions op je pagina hebt staan. Varieer hiermee van tekst zodat je niet opdringerig overkomt. Herhaling kan een zeer effectief middel zijn om het succes van de pagina te verhogen.
Voeg een livechat functie toe
Met deze functie creëer je de online versie van een verkoper in een fysieke winkel. Wanneer je in een fysieke winkel niet aangesproken wordt, is de kans groter dat je zonder aankoop in stilte weer vertrekt. Via een livechat kan de bezoeker vragen stellen wanneer hij of zij er even niet uitkomt. Dit verhoogt niet alleen de kans op een aankoop, maar zorgt ook voor waardevolle feedback om je website verder te verbeteren.
Heb je een druk bezochte website en ben je bang dat je overladen wordt met chatberichten? Zorg er dan voor dat de chatfunctie enkel wordt ingesteld op waardevolle bezoekers, zoals terugkerende gebruikers of bezoekers die langer dan 30 sec op de website aanwezig zijn.
Wil jij weten hoe je nóg meer uit je website kunt halen? Neem contact met ons op, dan sparren we online (met je eigen kop koffie).