Je bent bezig met een campagne binnen Google Ads, super leuk natuurlijk! Het is handig om hierbij super geconcentreerd te werk te gaan. In deze blog staan 5 tips voor het runnen van een Google Ads campagne.
1. Gebruik uitsluitingszoekwoorden
Dit is een van de dingen die vaak wordt vergeten wanneer men een Google Ads campagne opzet. Maar, waar dienen de uitsluitingszoekwoorden eigenlijk voor? Het zijn bepaalde zoekwoorden en woordgroepen waarop jouw advertenties niet worden gevonden. Als je bijvoorbeeld een breed zoekwoord als “nike” hebt, zal jouw advertentie ook worden getoond wanneer er wordt gezocht op “nike zweetband”. Door het woord “zweetband” uit te sluiten, weet Google dat je daar niet op vertoond wilt worden. Uitsluitingszoekwoorden kunnen je dus geld besparen!
2. Ga lekker testen!
Zorg ervoor dat je verschillende dingen gaat testen wanneer je een nieuwe campagne maakt. Je kunt bijvoorbeeld twee advertenties naast elkaar laten lopen als een A/B test. Veel voorkomende testen zijn bijvoorbeeld: Kopteksten, beschrijvingen, CTA’s, landingspagina’s en de zichtbare URL’s.
3. Gebruik extensies
Vaak zien we advertenties voorbij komen waar helemaal geen extensies aan toegevoegd zijn. Dit is jammer, want je kunt er erg mee opvallen! Kijk eens naar de onderstaande extensies. Welke ga jij uittesten?
- Sitelink extension: deze extensie geeft je de meeste extra ruimte in je advertentie en biedt gebruikers de mogelijkheid om snel te navigeren naar de juiste pagina.
- Callout extension: met deze extensie kun je speciale promoties of aanbiedingen benadrukken.
- Structured snippet extension: hiermee kun je potentiële bezoekers nog meer context en informatie over jouw producten geven.
- Call extension: hiermee kun je een telefoonnummer toevoegen dat via mobiele apparaten meteen gebeld kan worden.
- Location extension: ideaal voor lokale bedrijven om hun locatie en openingstijden weer te geven.
Als je de juiste combinatie van relevante advertentie-extensies hebt, kun je de CTR verbeteren, de gemiddelde CPC verlagen en je advertentiepositie verbeteren.
4. Zorg dat je zichtbaar bent op jouw bedrijfsnaam
Vaak zien we dat mensen niet inkopen op hun eigen bedrijfsnaam, dit is zonde! Het zou natuurlijk jammer zijn wanneer een potentiële klant zoekt op jouw bedrijfsnaam, en vervolgens een advertentie vertoond krijgt van jouw grootste concurrent. Hiermee kun je voorkomen dat de concurrent inkoopt op jouw bedrijfsnaam. Online Klik noemt zo’n campagne die gefocust is op merknaam: Een Corporate Campagne.
5. Zorg dat je alle cijfers goed op een rijtje hebt
Vaak komen er gigantisch veel cijfers kijken bij het voeren van een Google Ads campagne. Bij Online Klik maken we vaak een Google Datastudio Dashboard voor onze klanten, zo maken we inzichtelijk wat de cijfers zijn en wat onze marketing werkzaamheden hebben opgeleverd!
Wil je meer informatie over het runnen van een Google Ads campagne, of het inzichtelijk maken van de resultaten in een Google Datastudio Dashboard? Neem dan contact op met j.benus@onlineklik.nl