Logo Online Klik: Online Marketing Bureau Eindhoven

Blog

Instagram volgers: 5 tips om je account te laten groeien

Als social media marketeer krijg ik regelmatig de vraag: ‘’Hoe krijg ik meer volgers op Instagram?”. Een goede vraag, aangezien je natuurlijk het meeste uit je sociaal kanaal wilt halen. Echter is het niet zo makkelijk als dat je zou denken. Er gaat namelijk veel tijd in zitten en je moet geduld hebben. Als je beide hebt, dan lees vooral verder. 

‘’Ik kan toch gewoon volgers kopen?’’

Ja, dat klopt. Ook volgers zijn gewoon te koop. Ik adviseer je alleen om dit plan zo snel mogelijk in de prullenbak te gooien. Koop in geen geval Instagram volgers. Het ziet er heel mooi uit als je naar het aantal volgers kijkt, maar het heeft meer nadelen dan voordelen. Allereerst staat Instagram het namelijk niet toe. Het is in strijd met de community richtlijnen. Als Instagram erachter komt dat je volgers hebt gekocht, dan kan je account worden uitgeschakeld of verwijderd. Dat wil je natuurlijk niet hebben.

Daarnaast is het ook heel slecht voor je betrokkenheid. Aangezien het geen oprechte volgers zijn, zullen ze ook geen interactie hebben met de inhoud. Hierdoor komt je betrokkenheid percentage niet overeen met je accountgrootte. Als partijen met je willen samenwerken, dan gaan ze ook naar je betrokkenheid en kwaliteit van je volgers kijken. Daar heb je dus niks aan. 

Als laatste draagt het kopen van volgers ook niet bij aan je doelen. Ze zullen je producten en/of diensten niet aanschaffen en je bouwt hiermee ook geen loyaal klantenbestand op. 

Enfin, het heeft dus helemaal geen voordelen om volgers te kopen. Maar wat moet je dan doen om meer volgers te krijgen? Hieronder 5 handige tips die je meteen kunt toepassen. 

1. Optimaliseer je Instagram-profiel

Het wordt voor gebruikers steeds gemakkelijker om nieuwe accounts te ontdekken. De zoekfunctie op Instagram is enorm verbeterd en door relevante zoekwoorden aan je profiel toe te voegen, kun je ervoor zorgen dat jouw account in de zoekresultaten verschijnt. 

Kijk daarom nog eens goed naar je Instagram-bio. Staan daar alle zoekwoorden in die jouw klanten gebruiken? Staat er kort en krachtig omschreven waar je voor staat? Heb je ook alle contactmogelijkheden uitgelicht? Dit is stap 1. 

instagram-bio

Om nieuwe gebruikers aan te moedigen je te volgen, is het slim om je meest interessante content bovenaan op je profiel te vermelden. Maak je regelmatig gebruik

van stories? Zet deze om in hoogtepunten die jouw bedrijf introduceren. Zo maak je gebruikers meteen enthousiast om meer inhoud te zien. 

2. Creëer unieke content

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: creëer je eigen originele content. Mensen volgen jouw pagina en niet die van iemand anders. In het begin is het altijd zoeken naar de juiste content, maar jij kent je doelgroep het beste. Door je klantpersona te verfijnen en de interesses van je doelgroep op een rij te zetten, weet je steeds beter wat voor content je moet creëren. Houd daarbij de statistieken in de gaten en stap voor stap zul je verbeteringen zien. 

TIP: Zoals je misschien al weet geeft Instagram steeds meer de voorkeur aan video’s: Reels. Instagram laat steeds vaker Reels op tijdlijnen zien en ook in de Explore pagina. Wil je nog sneller ontdekt worden? Ga daar dan eens mee testen. Weet je niet waar je moet beginnen? Binnen Reels heb je enkele templates staan en anders kan de tool Canva je ook een handje helpen.

instagram-feed-reels

3. Gebruik relevante hashtags

Voor degene die het nog niet wist: je kunt maximaal 30 hashtags toevoegen aan elke post. Dat betekent alleen niet dat je die ook allemaal moet gebruiken. Instagram geeft zelf aan dat het niet per direct zal bijdragen aan het aantal weergaven, maar je kan wel sneller gevonden worden in de zoekresultaten. Voeg dus per post ongeveer drie tot vijf hashtags toe. Stel daarbij bijvoorbeeld ook een merk-hashtag in en vraag je volgers om deze te gebruiken als ze iets over je diensten of producten willen plaatsen. 

TIP: Voeg ook regelmatig een locatie toe aan je posts. Vooral als je bedrijf fysieke winkels of kantoren heeft, kan het toevoegen van een locatie ook helpen om contact te leggen met mensen in jouw omgeving. Instagram heeft onlangs meer de aandacht hierop gelegd door de kaarten uit te breiden. Nu worden mensen nog sneller geïnspireerd als ze op een locatie zoeken. 

instagram-kaart-locatie

4. Ga de interactie aan met andere accounts

Instagram is niet voor niets een sociaal kanaal en dat betekent dat je ook zelf de interactie kan aangaan. Door de interactie aan te gaan met andere accounts, kun je jezelf op de radar van meer mensen zetten, wat kan helpen om je volgers te vergroten. Volg een aantal influencers en merken die voor jou interessant zijn en waarvan je weet dat jouw volgers daar ook op zitten. Betrek jezelf wat meer bij die accounts. Schrijf bijvoorbeeld zinvolle opmerkingen of like de berichten. Deze tip vergt wat tijd, maar kan op de lange termijn zijn vruchten afwerpen. Het is echter niet voor iedereen weggelegd, dus kijk of dit wel bij je past. 

5. Post op de juiste momenten

Je wilt je content natuurlijk posten wanneer de meeste mensen het zullen zien. Daarom is het heel belangrijk om je statistieken goed in de gaten te houden. Er zijn benchmarks waarin ze de beste tijden aankaarten, maar ieder account heeft zijn eigen unieke volgers. De tijden kunnen dus verschillen. Kijk daarom regelmatig in de statistieken van je Instagram account. Klik op statistieken > Totaal aantal volgers en scroll naar beneden. Daar zie je precies op welke tijden en dagen mensen online zijn. Varieer in je tijden om te testen wat voor jou het beste werkt. 

actieve-tijden-instagram

Je kunt ook binnen Business Suite posts op Instagram plaatsen. Daarin krijg je vaak ook aanbevolen tijdstippen te zien. Ook heeft de Business Suite als voordeel dat je meerdere berichten kunt gaan inplannen. Ondanks dat Meta vaak één bepaald tijdstip aanbeveelt is het goed om daar wel in te gaan testen. Zo kom je er vanzelf achter wat voor jouw account het beste werkt.

Goed werk heeft tijd nodig

Dit is nog maar een greep uit de mogelijkheden die je kunt toepassen. Het gaat er vooral om dat je de interactie aan blijft gaan en een waardevolle groep opbouwt. Het bereiken van organische Instagram-groei kan veel tijd kosten. Als je wilt proberen om wat sneller een publiek op te bouwen, kun je er ook voor kiezen om advertenties op Instagram te plaatsen. Zo bereik je sneller een grotere doelgroep en word je boodschap sneller verspreid. 

Weet je aan de hand van deze blog nog steeds niet waar je precies moet beginnen? Neem dan contact met ons op! Onze specialisten helpen je op weg.