De 5 belangrijkste social media marketing trends voor 2021

Nu 2020 bijna ten einde is, is het tijd om de plannen voor volgend kalenderjaar te maken voor je social media kanalen. Afgelopen jaar is het aandeel van social media in ons leven wederom (flink) toegenomen. Het dagelijkse aantal gebruikers, verdeeld over de diverse platformen, is ten opzichte van 2019 ook dit jaar gestegen. Deze stijging zal mede het resultaat zijn van de omschakeling naar thuiswerken vanaf maart, omwille van het coronavirus. Volgens Statista nam het maandelijkse social media gebruik sinds die tijd met maar liefst 21% toe.

Wij lichten in deze blog de 5 belangrijkste social media marketing trends voor aankomend jaar voor je uit:

1. Focus op minder -maar wel waardevollere- content

Door de pandemie gingen meer bedrijven goed nadenken over het plaatsen van uitingen op hun social media accounts. Alle face-to-face communicatie was immers plotseling weggevallen.

Aangezien de consument over het algemeen actiever is op hun socials, is het van belang om op te vallen. Doe dit niet door (tevergeefs) zoveel mogelijk berichten te blijven plaatsen, maar focus je op de kwaliteit van de content. Door de kwaliteit van je content te verbeteren en de boodschap ervan waardevoller te maken, verhoog je de toegevoegde waarde voor de klant om je pagina te (blijven) volgen.

Een trend die in 2020 al gaande was, maar zeker ook in 2021 terug zal keren, is het inzetten van sociaal-bewuste content. Hiermee wordt er ingespeeld op actuele gebeurtenissen in de wereld op het gebied van onder andere gelijkheid, gezondheid en politiek.

2. Merken richten zich meer op live

Doordat bedrijven en merken min of meer genoodzaakt waren om volledig over te schakelen naar online, hebben deze ook de nieuwe mogelijkheden hiervan ingezien. Zo kunnen cursussen, evenementen, workshops en diverse andere evenementen via livestreams eenvoudig georganiseerd worden. Ook de drempel om bijvoorbeeld een cursus of evenement te bezoeken wordt hierdoor verlaagd. Binnen een paar klikken neem je met ‘live’ namelijk al deel aan een dergelijke activiteit. Mediaweb verwacht dat meer bedrijven zich op ‘live’ blijven focussen na de pandemie.

 

Snackable

3. Snackable content wordt steeds populairder

Met apps als TikTok, Instagram Reels en Stories, wordt er steeds meer ‘snackable’ content geplaatst. Dit is videocontent van enkele seconden die de klant/bezoeker makkelijk en snel kan bekijken tussen het eindeloos scrollen door. Dit type content wordt doorgaans gebruikt om de aandacht van de mensen te trekken. Hierin wordt bijvoorbeeld de basis van een bepaald onderwerp weergegeven om interesse te wekken. Snackable content wordt over het algemeen gebruikt om een merk sterk(er) te maken, traffic te genereren of producten en/of diensten te verkopen. Ook TikTok wordt al door veel bedrijven ingezet. Adverteren op dit kanaal is momenteel nog niet volledig mogelijk, maar het is zeker goed om TikTok in 2021 in de gaten te houden!

4. Social shopping wordt nóg belangrijker

Om in deze tijd contact te houden met de klantenkring en het aanbod of de mogelijkheden te communiceren, hebben veel bedrijven gekozen voor een actievere rol van social media. Zo is social media een nog belangrijker kanaal geworden op het gebied van online shopping. Aangezien het social media gebruik is toegenomen in de periode waarin veel mensen vooral thuis zitten, is het volgens Hubspot nog waardevoller om te adverteren op deze kanalen. Mensen bestellen nu namelijk nog veel meer online dan anders. Met de adverteermogelijkheden op Facebook en Instagram wordt social shopping nog makkelijker gemaakt. Zo hoeft de klant de app niet eens te verlaten om een product te kopen!

 

Chatbot-Integration-Facebook-Messenger-WhatsApp

5. Start een dialoog met je doelgroep

Om van toegevoegde waarde te zijn voor je doelgroep, is het belangrijk om goed in te spelen op de behoeften binnen deze groep. Middels gepersonaliseerde content kun je je gewenste doelgroep dan ook écht aanspreken. Dit helpt aan het opbouwen van een (duurzame) relatie met de doelgroep, zodat deze eerder geneigd is om terug te komen bij jouw bedrijf. Door bijvoorbeeld het inzetten van een chatbot, Facebook Messenger of WhatsApp heb je de mogelijkheid om een dialoog te starten met je doelgroep. Zo kun je nog makkelijker achter de behoeften komen van de doelgroep en kun je je content hier ook op aanpassen.

Houd deze trends in gedachten wanneer je aan de slag gaat met de strategie voor je social media kanalen in 2021 en behaal de beste resultaten.

Wat kunnen wij voor jou betekenen?

Onze Social Advertising specialisten staan voor je klaar om de online zichtbaarheid van jouw bedrijf te vergroten. Wij zijn resultaat gedreven en doen er alles aan om de beste resultaten voor jouw bedrijf te behalen! Of je nu je webshop een boost wilt geven of meer leads wilt binnenhalen, wij staan voor je klaar. Neem contact met ons op om te kijken wat wij voor je kunnen betekenen.