10 Tips om het conversieratio van je webshop te verhogen met foto’s

10 Tips om het conversieratio van je webshop te verhogen met foto’s

Als eigenaar van een webshop wil je natuurlijk zoveel mogelijk verkeer naar je website sturen. Maar het is vervolgens nog veel belangrijker om ook zo veel mogelijk bezoekers om te zetten in kopers. Daarom is het belangrijk om aandacht te besteden aan de conversie van je webshop. In deze blog deel ik 10 tips om het conversieratio van je webshop te verhogen met foto’s.

1. Laat je product vanuit iedere hoek zien

Je klanten willen een goed beeld krijgen van je product voordat ze overgaan tot kopen. Vergelijk het met een fysieke winkel. Daar kunnen ze het product van alle kanten bekijken en bepalen of het aan hun wensen voldoet. Dat gevoel wil je zo goed mogelijk evenaren in je webshop. Het verschilt per product wat belangrijk is om te laten zien, maar een goede basis is om in ieder geval voor-, zij- en achterkant te laten zien in combinatie met een detail shot.

2. Kies een neutrale achtergrond

Het doel van productfoto’s is om het product zo goed mogelijk te illustreren. Je potentiële klant wil weten hoe je product eruit ziet, hoe groot het is en welke kleur en vorm het heeft. Een neutrale achtergrond zorgt ervoor dat de bezoeker volledige aandacht heeft voor het product zelf. Het is dan ook niet voor niets dat je meestal een witte (of heel licht grijze) achtergrond ziet bij webshop foto’s.

3. Voorkom kleurverschillen

Een veel voorkomende reden van retourneren is dat de kleuren op de foto’s niet overeenkomen met de daadwerkelijke kleur van het product. Om dit te voorkomen is het aan te raden om gebruik te maken van lampen of flitsers met een kleurtemperatuur van daglicht. Dat geeft de meest accurate kleurweergave. Stel je camera in op 5600 Kelvin and you’re good to go. Maak je gebruik van je telefoon? Zorg er dan voor dat je tenminste één foto maakt waarin je een grijskaart mee fotografeert. Zo kun je de witbalans in Lightroom of andere fotografiesoftware corrigeren.

4. Maak gebruik van lifestyle foto’s

Naast de standaard webshop foto’s werkt het goed om lifestyle foto’s van je product te laten zien. Dit biedt de mogelijkheid om je product in context te demonstreren. Zo krijgt je klant een beter beeld van hoe het product product gebruikt wordt of hoe het er in een ruimte uit ziet. Een extra voordeel bij lifestyle foto’s is dat je goed kunt inspelen op de emotie van je klant. Deze lifestyle foto van Gillette is bijvoorbeeld erg sterk om verschillende redenen. Zo zie je het product in gebruik, de man lijkt zich met comfort en gemak te scheren en het illustreert het gewenste, gladde eindresultaat.

5. Zorg voor foto’s van hoge kwaliteit

Hoewel dit advies vrij logisch klinkt, komt het nog regelmatig voor dat webshops foto’s van matige kwaliteit hebben. Qua resolutie zou ik voor webshopfoto’s adviseren om in ieder geval minstens 1080×1080 pixels aan te houden. Maar ook de kwaliteit van de foto zelf is belangrijk. Hoewel ik het gebruik van een spiegelreflex of systeemcamera aanraad, maken de meeste telefoons tegenwoordig ook goede foto’s. Denk dan wel weer aan tip 3 en zet je mobiel of camera bij voorkeur op een statief en maak gebruik van daglichtlampen of flitsers. Zo voorkom je bewegingsonscherpte en ruis in je foto’s.

6. Zorg voor een goede nabewerking

Deze tip geldt voornamelijk voor foto’s gemaakt in RAW format met een spiegelreflex of systeemcamera. Smartphones creëren automatisch al aantrekkelijkere kleuren. Toch zou ik adviseren om de foto’s te bewerken, zodat je volledige controle hebt over de kleuren. Daarnaast kun je in de nabewerking nog extra nadruk leggen op bepaalde details. De meest gebruikte software voor nabewerking van foto’s is Adobe Lightroom.

7. Snijd al je foto’s bij in hetzelfde formaat

De meeste webshops maken gebruik van vierkante afbeeldingen. Dit zorgt ervoor dat je foto’s zowel op desktop als op mobiel optimaal gebruik maken van de ruimte. Daarnaast zijn vierkante foto’s ook flexibel inzetbaar voor bijvoorbeeld je dynamic remarketing campagne op social media. En tot slot zorgt het voor een rustige lay-out op je website.

8. Optimaliseer je foto’s voor web

Hoe zonde zou het zijn als je je tijd of geld hebt geïnvesteerd in prachtige foto’s, maar je bezoekers vertrekken meteen weer omdat je website zo ontzettend langzaam laadt? Dat wil je niet laten gebeuren! Zorg er dus voor dat je foto’s zijn geoptimaliseerd voor je website. Zelf houd ik altijd een bestandsgrootte van maximaal 500 KB aan voor grote, schermvullende foto’s en maximaal 200 KB voor kleinere (webshop)foto’s. Je kunt hier online tools voor gebruiken, zoals https://compressjpeg.com/nl/. Maar om zelf de balans te bepalen tussen kwaliteit en bestandsgrootte zou ik adviseren om je foto’s met Photoshop te comprimeren.

9. Maak gebruik van alt-tekst en de bestandsnaam

Alt-tekst staat voor alternatieve tekst. Deze tekst wordt getoond als de afbeelding om een bepaalde reden niet getoond kan worden. Zoekmachines maken gebruik van deze alt-tekst bij het indexeren van je website. Het toevoegen van een alt-tekst draagt dus tevens een steentje bij aan de SEO van je website. Ook de bestandsnaam van je afbeelding wil je om die reden een specifieke benaming geven. Als je een verkoper van banken bent, kun je je bestand bijvoorbeeld zwarte-leren-hoekbank-dublin.jpg noemen in plaats van DSC07907.jpg.

10. Laat fotografie uitbesteden

Hoewel je met deze tips en een goede camera op je smartphone al een mooie basis hebt om aan de slag te gaan met de foto’s voor je webshop, kan ik me voorstellen dat het nog best wel overweldigend kan zijn om hier zonder ervaring aan te beginnen. Het investeren in kennis, ervaring en apparatuur is voor de meeste ondernemers niet hun favoriete bezigheid. Een ervaren productfotograaf beschikt al over de benodigde apparatuur en weet precies waar hij of zij op moet letten om jouw producten zo goed en conversiegericht mogelijk vast te leggen.

 

Ben jij al klaar om van je webshopfoto’s conversiekanonnen te maken? Neem dan hier contact met ons op.