Blog

Squeezely als CDP: wat kun je er precies mee?

Een Customer Data Platform (CDP) is een platform dat wordt gebruikt om beschikbare gegevens van klanten te verzamelen en samen te voegen in één grote databank die vervolgens ook toegankelijk is vanuit externe marketing systemen en platformen die het bedrijf gebruikt.

 

Binnen Online Klik maken wij gebruik van Squeezely als CDP, maar wat kun je er nou precies mee? Je leest het in deze blog!

360 graden klantprofielen

Wanneer Squeezely volledig geïmplementeerd is, krijg je per klant optimaal inzicht in alle relevante data. Je weet precies wie de klant is, welke events de klant heeft ondernomen en in welke klantfase hij zit. Door de combinatie van jouw CRM-data en de Squeezely events kun je dus precies meten hoe iemand zich gedraagt op jouw website. En dat allemaal op één plek!

Bouw eigen audiences

Vanuit deze grote databank wil je natuurlijk ook bepaalde relevante doelgroepen segmenteren, denk hierbij bijvoorbeeld aan iedereen die herhaalaankopen doet of mensen die alleen binnen specifieke merken kopen. Segmenteren doe je met de audience builder. Hierbij neem je vaak één vertrekpunt, denk aan het bekijken van een pagina of een eerder geplaatste order. Dankzij de gebruiksvriendelijke interface kun je aan de hand van regels jouw audiences zo specifiek mogelijk maken om deze vervolgens aan acties op de website te koppelen of deze audiences door te zetten naar je ads kanalen of e-mailprogramma.

Customer Journeys bouwen met Squeezely

Aan de hand van de verschillende events en/of audiences kun je volledige customer journeys bouwen. In Squeezely heb je de mogelijkheid om inzichtelijke en overzichtelijke stroomschema’s te bouwen. Zie je bijvoorbeeld dat iemand een product in het winkelmandje heeft toegevoegd maar niet heeft afgerekend, dan wil je deze klant overhalen om de aankoop te voltooien aan de hand van een e-mail of on-site persuasion. Maar wat ga je doen als dat vervolgens ook niet effectief is? Aan de hand van events kun je realtime triggers sturen naar je externe kanalen en website.

Website personalisatie en A/B testing

Naast alle bovenstaande features biedt Squeezely ook een breed scala aan personalisatie tools. Hiermee zorg je er voor dat per individuele bezoeker de website is aangepast op basis van de criteria die jij zelf instelt. Wil je bijvoorbeeld op de homepage alleen maar bepaalde merken laten zien, omdat je weet dat dit de favoriete merken zijn van een individuele bezoeker? Dan kun je door middel van website personalisatie de merken op de homepage aanpassen voor die persoon. Met A/B testing kun je voor grotere groepen ook op grotere schaal de website aanpassen door bijvoorbeeld de kleur van een call-to-action te veranderen of “Aanbevolen” te gebruiken in plaats van “Meest bekeken”. Hiermee drijf je jouw conversieratio hoger en hoger terwijl jij achterover leunt en nieuwe ideeën kan opdoen.

 

Mis jij nog inzichten in je klanten of kunnen jouw customer journeys nog vele malen beter dan nu? Of heb jij nog een vraagstuk over de andere features? Neem contact met ons op en dan kunnen we samen kijken hoe we met Squeezely jouw onderneming naar een nóg hoger niveau kunnen tillen!