Online Klik

Saunakoning

Saunakoning

Saunakoning is een expert op het gebied van alles wat met sauna’s te maken heeft. Of het nu gaat om infrarood sauna’s, Finse sauna’s, sauna’s voor in de tuin of compacte sauna’s die in een kleine badkamer passen, Saunakoning heeft er verstand van. Als je de voorkeur geeft aan een op maat gemaakte sauna, dan ben je bij hen ook aan het juiste adres. Deze mooie organisatie is de afgelopen jaren flink gegroeid. Online Klik is maar al te blij met zo’n mooie en duurzame samenwerking!

De uitdaging

In 2017 zijn we gestart met onze samenwerking met Saunakoning. Eigenaar Michiel Bröker zocht op dat moment naar een betrouwbare partner om de online marketing werkzaamheden van zijn bedrijf te beheren, en kwam zo bij Online Klik terecht. Gedurende de afgelopen jaren hebben wij met trots de verantwoordelijkheid genomen voor de SEO, SEA en recentelijk ook de social media-werkzaamheden van Saunakoning. 

 

Dit jaar bereikten we echter een cruciaal punt in onze samenwerking. De oude website werkte niet meer 100% naar behoren. Er was ruimte voor optimalisatie op het gebied van efficiëntie en gebruiksvriendelijkheid én gingen we over van een Magento website naar een Wordpress website. Er werden veel veranderingen aan de website doorgevoerd, en door alle SEO-waarde die we door de jaren heen hebben opgebouwd, was dat niet zonder spanning! 

Het belang van SEO bij een migratie

Het migreren en daarmee aanpassen van een website met gevestigde SEO-waarde kan namelijk veel gevolgen hebben voor de prestaties ervan. Online Klik speelde dan ook een belangrijke rol door het begeleiden van de website migratie. Een website-migratie is letterlijk een verhuizing van je website. En net zoals bij een echte verhuizing naar een ander huis, verloopt dit proces niet soepel zonder een goede planning en aanpak. 

 

Ons doel was om de overgang zo voorspoedig mogelijk te laten verlopen en Google zo goed mogelijk te “vertellen” wat er is aangepast, om zo de impact op de prestaties van de website te minimaliseren. We wilden hoe dan ook voorkomen dat we de opgebouwde SEO-waarde zouden verliezen. Wanneer dat gebeurt, kun je namelijk weer opnieuw beginnen en duurt het vaak lang voor je website weer hersteld is van een migratie. Natuurlijk is een uplift na migratie het allermooiste resultaat, maar door de onzekere omstandigheden is het nooit te voorspellen of dat er wel in zit. 

Onze migratiestrategie

Voor onze SEO-specialisten zijn migraties geen onbekend terrein: we begrijpen precies wat er moet gebeuren! Ons migratietraject begint altijd met het opstellen van een planning met daarin de verdeling van de taken en de deadlines die daaraan hangen. 

 

Onderstaande taken konden daarin natuurlijk niet ontbreken:

1. Zoekwoorden onderzoek

We startten met een grondig onderzoek naar relevante zoekwoorden om ervoor te zorgen dat de nieuwe website optimaal wordt geoptimaliseerd voor zoekmachines.

2. Advies omtrent menu- en URL-structuur

Een doordachte menu- en URL-structuur is essentieel voor een gebruiksvriendelijke en geoptimaliseerde website. En daar willen we juist naartoe werken.

3. Redirect mapping

We zorgden ervoor dat oude URL’s op de juiste manier worden doorverwezen naar de meest relevante, vervangende URL, om de gebruikservaring te behouden en eventueel verlies van SEO-waarde te minimaliseren.

4. Testen van de testomgeving en conversiepunten

Het doorlopen van de testomgeving was een belangrijke stap om ervoor te zorgen dat de nieuwe website foutloos functioneert. We testen ook de conversiepunten om ervoor te zorgen dat ze optimaal presteren

5. Instellen van de conversiemetingen

Het aanpassen van conversiemetingen was nodig om de prestaties van de website nauwlettend te volgen en te verbeteren.

6. Overige checks en werkzaamheden ná livegang

Ook na de livegang hielden we nauwlettend de website in de gaten en voerden we aanvullende checks uit om ervoor te zorgen dat alles naar behoren werkt.

7. Doorzetten van de structurele SEO-werkzaamheden

Natuurlijk is het van belang dat tijdens de migratie de structurele SEO werkzaamheden niet stil komen te liggen. Uitbreiding van het linkprofiel, content optimalisatie, potentieanalyses: het liep allemaal gewoon door, want concurrenten doen dat ook!

Natuurlijk hebben we voor Saunakoning de voorgaande jaren een hoop SEO-waarde opgebouwd. Saunakoning was, en is nog steeds, een autoriteit binnen de saunawereld! Dat brengt natuurlijk een hoop risico met zich mee, wanneer een migratie “mislukt”. De planning was daarom een cruciaal onderdeel, om er zeker van te zijn dat we niets over het hoofd zien. 

De onmisbare driehoeksrelatie bij een migratie

Misschien wel het belangrijkste punt voor een geslaagde migratie is de samenwerking tussen klant, webbouwer en SEO-specialist (Online Klik). Michiel bracht als eigenaar van Saunakoning branche-ervaring en productkennis in, de webbouwer had de technische expertise in huis, en Online Klik bracht SEO-kennis in om advies te geven voor zowel bezoekers als zoekmachines. Denk hierbij aan de menustructuur, landingspagina’s, welke content er aanwezig moet zijn, etc. Het samenvoegen van deze diverse expertise bleek de sleutel tot een geslaagde migratie.

De behaalde resultaten na de migratie

De analyse van de resultaten is van de periode augustus t/m november, in vergelijking met dezelfde maanden van het voorgaande jaar, rekening houdend met seizoensgebondenheid. 

 

De inspanningen die we samen hebben geleverd, hebben indrukwekkende resultaten opgeleverd! Waar de benchmark een daling van 10-20% in verkeer verwacht, hebben wij deze cijfers ver achter ons gelaten. Ondanks een aanzienlijke daling van ongeveer 20% in het zoekvolume op rankende zoekwoorden gedurende die vier maanden na de migratie, hebben we op non-branded zoektermen een toename van maar liefst 40% in organische klikken gerealiseerd! 

 

Dit resultaat komt voort uit:

  1. We hebben alle top 3 posities weten te behouden op de focus zoekwoorden zoals “Finse sauna”, “Sauna kopen”, Infrarood sauna”.
  2. We hebben de gemiddelde positie domeinbreed weten te verbeteren.
  3. We hebben de CTR laten stijgen van 2,1% naar 2,6%.

 

Het gehele fundament van SEO wat we de afgelopen jaren hebben opgebouwd, hebben we niet alleen weten te behouden, maar dus ook weten te versterken. Deze resultaten laten niet alleen een succesvolle migratie zien, maar het is ook een bewijs dat een goede samenwerking bijdraagt aan mooie resultaten. Team up, power up!

Voor-na migratie

Ook hulp nodig bij je migratie?

Ga jij met je website verhuizen naar een nieuw CMS? Is jouw website toe aan een nieuw design? Of wil je je website UX vriendelijker inrichten met een betere menustructuur? Wij gaan graag met jou en de webbouwer aan de slag om de impact van je migratie te minimaliseren! Een van de meest gemaakte fouten bij migraties is dat de SEO partij te laat wordt aangehaakt. Neem daarom snel contact met ons op voor een vrijblijvende kop koffie.

Bekijk meer cases

SEA

AB Netten

1.739% stijging in omzet
E-mail

De-Slaapfabriek

De volledige potentie van e-mailmarketing
Social

Prospex

236 meer leads, 51 meer klantafspraken
SEO

Shortlease 123

Aantal leads uit organisch verkeer met 200% gestegen
Social

ALD Automotive

Topmensen vinden voor vacatures via linkedin
E-mail

Parfumswinkel

Het maximale uit je CDP halen
SEA

Ecorus

Stijging van 226% in het aantal leads
SEA  Branding

Allianz Direct

Banneroptimalisatie resulteerde in een verbetering van 208% in volume en een 42% lagere CPA
Social  SEA  SEO

Johannes Fontanus College

+14% inschrijvingen voor het open huis van JFC